Recension2021-12-10 06:50

Komedi

Titel: Don't look up

Visas på: Bio (10 december) Netflix (24 december)

I rollerna: Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep

Regi: Adam McKay

Speltid: 145 min

Det är minst sagt svårsmält att en av årets vassaste big tech-kritiska filmer har kläckts just under Netflix vingar. Särskilt när man läser en intervju i Los Angeles Times där regissören Adam McKay påstår att strömningsjätten (som omsätter cirka sju miljarder dollar per kvartal) är ett nobelt undantag i det korrupta och ondskefulla globalkapitalistiska herravälde som skildras i hans nya satirfilm "Don't look up": "Netflix är egentligen inte en av de där superskurksoligarkerna vid ratten. Netflix är en del av det landskapet, men de är inte som Facebook." McKay påstår också att filmen är hans bidrag till någon slags politisk klimataktivism. Nåväl.

I den rappt klippta katastroffilmskomedin är en gigantisk komet på väg mot jorden. Doktor Randall Mindy (rolig Leonardo DiCaprio) och doktoranden Kate Dibiasky (ojämn Jennifer Lawrence) utgör en astronomduo, oemotståndligt stereotyp, som ska rädda jorden. USA:s rymdpolitik styrs av presidenten och hennes son tillika stabschef Jason (lysande Meryl Streep och Jonah Hill) som är cyniska fullblodsidioter, och av NASA:s högsta chef (Hettienne Park) som är narkosläkare. Men planetens öde avgörs egentligen av den karismatiske entreprenörmogulen Peter Isherwell (Mark Rylance) som, i princip, äger allt och alla. Och det är inte till jordens fördel att den annalkande undergången kammar noll som klickbete – i jämförelse med uppbrottet mellan kändisparet Riley Bina och DJ Chello.

Adam McKays mörka satir bjuder på en hel del briljanta scener – och det behövs. Det är en övermodig film som förlitar sig på att den stjärnspäckade ensemblen ska kompensera för ett spretigt manus. Med det sagt är det omöjligt att som tittare inte älska att ingen, inte ens de Xanax-beroende forskarna, lyckas värja sig för Cate Blanchetts och Timothée Chalamets charm (och tyckonomins djävulska uppmärksamhetsklor). Så, nu återstår väl bara att gratulera Netflix, som med hjälp av "Don't look up" kommer att uppnå sitt förväntade finansmål för fjärde kvartalet när "mer innehåll än någonsin tidigare ska släppas". För oss prenumeranter är det nog bäst att vända blicken mot stjärnorna, eller en skärm, och invänta den efterlängtade kometen.