Philomène Grandin skildrar i sin debutbok hur hennes en gång så levnadsglade pappa drabbas av demens.

Philomène Grandin är född 1974. Hon är skådespelare och programledare. "Glöm allt men inte mig" är hennes första bok. Izzy Young gick bort 2019.

Recension2021-03-13 06:50

Självbiografi

Philomène Grandin

Glöm allt men inte mig

"Glöm allt men inte mig" är en rörande berättelse om en vittomfattande kärlek mellan en far på väg in i demensen och en dotter som vill återgälda honom för allt hon som har fått, men boken är också en tidsresa i både svenskt och amerikanskt kulturliv. Berättelsen tar avstamp 2016 när Bob Dylan tilldelas Nobelpriset i litteratur. Izzy Young, som räknas som en av de viktigaste i upptäckten av det unga musikgeniet i början av 1960-talet, blir inbjuden till festligheterna i Stockholm.

För att komma så långt krävs dock stora insatser av hans dotter. Izzy har sina klara stunder men de blir allt färre. Det är med kärleksfull tragikomik som Philomène Grandin skildrar logistiken och genomförandet. Hon är en skicklig och berörande berättare och låter aldrig det sentimentala skymma historien. Nämnas bör att Izzy Young kom att betyda mycket även för populariseringen av svensk folkmusik sedan han flyttat hit från USA i början av 1970-talet.

Det finns likheter mellan Åsa Linderborgs barndomsskildring "Mig äger ingen" (2007) och "Glöm allt men inte mig". Det är samma gränslösa kärlek, och det finns likheter mellan fäderna. Båda så uppfyllda av sitt eget, men som ändå vill väl trots en oförmåga att hantera vardagens rutiner. Philomène får också växa upp högst okonventionellt. Hon och pappa Izzy bor i källaren under hans butik Folklore Centrum under synnerligen enkla förhållanden medan musiklivet frodas en trappa upp.