Recension2021-01-22 06:55

Titel: The Glorias

Premiär: 25 januari på bland annat Viaplay och SF Anytime

I rollerna: Julianne Moore, Alicia Vikander, Bette Midler med flera

Regi: Julie Taymor

Speltid: 146 minuter

Det börjar i en Greyhoundbuss på väg genom USA. Den bussen återkommer många gånger i Julie Taymors film "The Glorias" som handlar om journalisten, aktivisten och feministen Gloria Steinem. Men så bygger den också på Steinems bok "My life on the road". Enligt detta filmporträtt verkar den snart 87-åriga Steinem ha varit på färd längs vägarna under större delen av sitt liv. Intrycket är det av en artist som alltid är på turné, med allt av försakelse som det kräver.

Steinem räknas som en av de viktigaste i den så kallade "andra vågens feminister". Engagemanget väcktes tidigt och hon har sedan dess fortsatt att kämpa för kvinnors rättigheter och mot förtryck i alla dess former. Hon blev en modig och viktig journalist och grundade bland annat tidningen Ms. Magazine. Som kuriosa kan nämnas att hon också gav nytt liv åt DC Comics-serien "Wonder woman" – en beteckning som också passar Steinem.

Filmen gör nedslag i olika skeenden i Gloria Steinems händelserika liv och i många olika miljöer. Hennes långa resa i det svårt oroliga Indien på 1950-talet gör starkt intryck. Där spelas hon av Alicia Vikander liksom i den tungt manspräglade tidningsmiljön under samma tid där hon gör många uppmärksammade reportage om kvinnors utsatthet. Inte minst fokuserar berättelsen också på den historiska kvinnokonferensen 1977.

Filmtiteln "The Glorias" syftar på att Steinem spelas av inte mindre än fem kvinnor – däribland av sig själv – i olika åldrar. Störst plats tar förstås Julianne Moore och Alicia Vikander, men jag imponeras också av Lulu Wilson som den tonåriga versionen. Det finns också många viktiga biroller, bland annat ser vi Bette Midler som härligt stridbar figur. Regissören Julie Taymore litar dock inte hela vägen på sina skådespelare. Eller insåg hon kanske att det fanns pengar över till några spektakulära scener som inte riktigt passar in? Det blir också en del upprepningar som förlänger filmen helt i onödan. Steinems liv räcker till gott ändå.

"The Glorias" är en film som skildrar en bit viktig nutidshistoria. Särskilt viktig nu när vi ser att många av de framsteg som Gloria Steinem och hennes likar banade väg för återigen hotas. Hon behövs mer än någonsin.