Recension2021-12-03 06:45

Thriller

Titel: New order

I rollerna: Naian Gonzáles Norvind, Fernando Cuautle

Regi: Michel Franco

Speltid: 86 min

Samtidigt som en familj ur den korrupta mexikanska överklassen firar bröllop pågår våldsamma upplopp på gatorna. Det rör sig inte bara om plundringar och bilbränder, utan om riktade attacker mot den rikaste procenten som alltför länge har gömt sig bakom höga murar och inflytelserika kontakter.

Regissören Michel Franco tycks kanalisera den privilegierade elitens rädsla för underklassen i denna djupt cyniska skildring av hur sociala motsättningar ger upphov till en gränslös våldsspiral. Upprorsmakarna är urskillningslöst mordiska, samtidigt som en styrande klick utnyttjar tumultet som ursäkt för att inrätta den fascistiska nyordning som titeln talar om. "New order" visat prov på samma svartsyn som Francos film "Smärtgränsen" (2012). Filmen är såväl provokativ som stötande i sin hårdragna skildring av besinningslöst våld som följer klassmässiga och etniska skiljelinjer, där var och en ser till sin egen vinning utan hänsyn.

Samtidigt är filmen skickligt och isande effektivt iscensatt. Franco växlar mellan långa, karaktärsdrivna scener och korta glimtar av parallella skeenden. Denna paradoxala förening mellan det övertydliga och antydda ger filmen en undflyende karaktär, på gott och ont. Den tycks spekulativ och ideologiskt grumlig, samtidigt som den vägrar släppa taget. Efteråt är man full av både invändningar och reflexioner.