Spännande herrgårdsthriller utan djup

Zara Kjellners poetiska thriller "En ny gud" är både välkomponerad och effektsökande.

Zara Kjellner är född 1992 och bosatt i Stockholm. Hon debuterade 2019 med romanen "Manhattan".

Zara Kjellner är född 1992 och bosatt i Stockholm. Hon debuterade 2019 med romanen "Manhattan".

Foto: Jenny Källman

Recension2022-04-09 06:45
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Roman

Zara Kjellner

En ny gud

Nirstedt/litteratur

"En ny gud" är Zara Kjellners andra roman. Kjellners stil som ligger nära poetisk prosa är hennes främsta styrka. Hon bygger upp karaktärerna genom att fokusera på detaljer och ögonblick, vilket ger en intensitet åt såväl personerna som händelseförloppet – och hon lyckas hålla spänningen hög genom att lämna mycket åt läsarens fantasi.

Handlingen utspelar sig på ett stort gods någonstans i Sverige, vars ägare lever på skogsbruk och tycks avskärmade från omgivningen. Tystnaden som råder inom godsägarfamiljen fylls av den ständigt flödande musiken av Wagner och Bruckner, måltiderna består av tunga köttstycken från de årliga jakterna och lika tunga viner. Fadern, familjens överhuvud, kontrollerar både sina egna känslor och omgivningen. Hustrun Agathe, en gång en stark och jordnära godsägardotter, tycks nu luckras upp av ensamhet och alkohol. Äldste sonen Ludvig ska lära sig ta över skogsbruket. Det är hans flickvän Leila som är romanens berättarjag, men där finns också en annan oberoende blick. Medan årstiderna växlar förändras Leila gradvis av den märkliga stämningen på godset.

Kjellner beskriver herrgårdsmiljön med hjälp av populärkulturens gängse föreställningar om överklassens ärvda lyx och hon fyller romanen med en del andra klichéer. Jag anar en strävan efter att berätta något originellt om de mörkaste skrymslena i människans natur, men sluteffekten känns mest som en skickligt konstruerad thriller på Netflix, vilket i sig är gott nog.