Roman
Raja Bahari
Kontinentalbanan
Norstedts
Raja Baharis berÀttelse om Nicolas som i Beirut försöker reda ut trÄdarna i sin familjehistoria sÀger mer om det moderna Sverige Àn tusen tidningsartiklar om "utanförskapsomrÄden". Den legitimerar Àn en gÄng romanen som sanningsvittne.
I Beirut, den gamla medelhavspÀrlan, lever Pierre, en man ur det förflutna, en man som följde med nÀr Nicolas och mamman Nadia flydde till Sverige. Han var fadersfiguren mer Àn nÄgon annan, men han försvann och kvar fanns moderns berÀttelser, motsÀgelsefulla och ömmande som alla gamla skador. Pierre Àr en överlevare och Nicolas söker upp honom för att fÄ bilden komplett.
BĂ€st Ă€r Bahari i blixtbilderna av minnenas Malmö och pojkgĂ€nget dĂ€r Nicolas ingĂ„r, de som för en kort tid förenas i barndomens förmĂ„ga till idyll men splittras i missbruk och fattigdomselĂ€nde. Gossarna blir ynglingar, nĂ„gra blir sittande i missbrukets grottor, som i barndomen var sagospĂ€nnande ruiner i grannskapet. Kontinentalbanan Ă€r jĂ€rnvĂ€gsspĂ„ren som skickar Malmö vidare ut i vĂ€rlden. Det var i dess nĂ€rhet som de samlades, och dĂ€r finns ocksĂ„ de verkligt tĂ€ta scenerna i den hĂ€r romanen â dramatikens kĂ€rna.
Det psykologiska spelet mellan Nicolas och Pierre blir mÀrkligt nog ofta staffage, det som handlar om identitet, obesvarade minnen och relationella störningar. Bahari skriver dock poetiskt och intelligent. Han har bÄde pedagogik och psykologi. Men framför allt lyser hans berÀttarkonst övertygande starkt.