Teoritung queer utopi utan kött och blod

Regissören Ylva Forners film "Magisterlekarna" saknar inte djärva visioner, men gestaltningen av det queera läroverket St Sebastian blir tyvärr platt.

"Magisterlekarna" bygger på Kristofer Folkhammars roman med samma namn. Regissören Ylva Forner misslyckas dock med att översätta den till film.

"Magisterlekarna" bygger på Kristofer Folkhammars roman med samma namn. Regissören Ylva Forner misslyckas dock med att översätta den till film.

Foto: Triart Film

Recension2022-04-22 06:50
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drama

Titel: Magisterlekarna

Visas på: Bio

I rollerna: Johan Ehn, Arvin Kananian, Johan Sömnes

Regi: Ylva Forner

Speltid: 82 min

Betyg: 2

På St Sebastians läroverk är alla elever och lärare queera män. En av dem är den strame Magistern som undervisar i historia och har en hemlig sadomasochistisk relation med den gudalika eleven Charles. Några av de andra är killgänget Paul, Noak, Tim och Fred, som precis som de andra eleverna har fullt fokus på det stundande Sångtåget, en prestigefull tradition med vissa nyckelpositioner som man måste kvala in till. Konkurrensen skapar vittring i klassen.

"Magisterlekarna" kan ses som en exercis i ett alternativt tillstånd. Utspelar sig filmen i nutid eller tjugo år tillbaka i tiden? Hur ser samhället utanför ut? Det enda vi får veta är att Magistern har minnen från en tid då hans homosexualitet inte accepterades. I övrigt kommenteras inte kontexten och förankringen till vår tid lämnas därhän. Man kan läsa det som en typ av utopi där St Sebastian blir en frizon för queera män. Det är både en sympatisk och ovanlig premiss, men det visar sig tyvärr att världsbygget faller platt utan ordentlig etablering.

Trots sin korta speltid och begränsade miljö blir filmens två parallella spåren – Magisterns och kompisgängets – märkligt orelaterade. Som tittare har man svårt att uppbåda entusiasm över det som händer, konflikterna upplevs ogrundade och tonalt är filmen överallt: ena stunden en kinky skildring av en sadomasochistisk relation i katedermiljö, andra stunden "Gossip girl", tredje stunden ett intellektuellt experiment. En hel del tid tillbringas i klassrummet, där eleverna brer ut sig i långa queerteoretiska resonemang, och hela filmen tyngs av en teoretisk ton.

Filmen är baserad på Kristofer Folkhammars roman med samma namn, och jag anser att den aktualiserar en viktig fråga: lämpar sig all litteratur för filmatisering? Att detta fungerar i textformat än en sak, men en film kräver köttslighet och fysisk utfyllnad, vilket gör att en bra litterär gestaltning inte per automatik kan översättas till film. Regissören Ylva Forner har uppenbarligen en djärv konstnärlig drivkraft som jag inte vill trampa på eftersom den behövs i svensk film – filmen är på många sätt unik – men på det hela taget brister "Magisterlekarna" som filmisk gestaltning.