Recension2021-03-05 06:45

Titel: Slalom

Premiär: 5 mars på bio

I rollerna: Noée Abita, Jérémie Renier med flera

Regi: Charlène Favier

Speltid: 92 min

Ibland är det bäst att inte veta så mycket om en film innan man ser den. Förväntningar kan störa upplevelsen och stå i vägen för vad man ser. Om "Slalom" visste jag bara att den handlade om övergrepp i en skidort i franska Alperna. Men det visade sig vara nog för att täcka in hela filmen. Den gör nämligen varken mer eller mindre än att berätta historien om en ung tjej som blir sexuellt utnyttjad. Och hela filmen väntade jag på någonting mer än så.

Charlène Faviers debutfilm följer 15-åriga Lyz (Noée Abita). Tillsammans med andra hoppfulla ungdomar tränar hon slalom på elitnivå. Tränaren Fred (Jérémie Renier) visar sig snabbt vara hård, och tvekar inte att förödmjuka sina elever. Han skriker på Lyz att hon är värdelös, att han skäms för henne. När Lyz frågar en kompis om hans metod verkligen fungerar, svarar hon menande att den fungerar på vissa. Alltså på dem som blir sporrade av förakt, av att behöva prestera för att få respekt. Dynamiken är obehaglig, men bekant för den som har varit i sportsammanhang som ung.

Lyz, vars föräldrar är totalt frånvarande – alltså bokstavligen, ingen av dem bor med henne på skidorten – är speciellt sårbar för Freds manipulerande sätt att varva verbal misshandel med intim uppmuntran. Hon är svältfödd på uppmärksamhet och kärlek från vuxna. Det är otroligt sorgligt hur stort behovet av vuxen närvaro är för ett barn, och hur det som i Lyz fall utnyttjas.

Till filmens fördelar hör ambivalensen i Lyz. Hon svänger mellan att vara rädd för Fred och tro sig vilja vara med honom för evigt. Noée Abitas rollprestation är imponerande. Hon är ett relativt nytt stjärnskott medan Jérémie Renier ingår i filmbröderna Dardennes stall. Däremot ställer sig ett impressionistiskt foto i vägen för deras dueller. Det är svårt att förstå tanken bakom extrema ljussättningar och suddiga närbilder som snarare stör än hjälper scenerna.

Trots det angelägna temat är filmen grund. Den tar ingen oväntad vändning, erbjuder inget nytt perspektiv, utmanar inte berättelsen. Man hade kunnat göra mer med allt från intrigen till alpmiljön och sporten. "Slalom" är helt enkelt en skildring av en ung människas utsatthet, hur hon snärjs och utnyttjas. Det är inte alls dumt, men inte heller särskilt minnesvärt.