Recension2021-12-17 06:55

Action/Äventyr

Titel: Spider-man: No way home

I rollerna: Tom Holland, Zendaya, Benedict Cumberbatch

Regi: Jon Watts

Speltid: 148 min

"Spider-man: No way home" tar vid där den förra filmen i rebooten slutade, det vill säga med att skurken Mysterio röjer Spindelmannens identitet och därmed försätter både Peter och hans nära och kära i en prekär situation. Lösningen? Låta trollkarlen Doctor Strange kasta en trollformel som får alla att glömma. Konsekvenserna? Låt oss kort och gott säga att de är multidimensionella.

I de tidigare filmatiseringarna har Tobey Maguire och Andrew Garfield spelat den väggklättrande hjälten, men Tom Hollands tolkning är den mest lyckade, inte minst tack vare hans pojkaktiga charm och det faktum att han (och hans vänner) faktiskt känns unga. Till skillnad från många andra superhjältefilmer lider de tre senaste filmerna inte heller av coolhetskomplex, utan har en nördig och oskuldsfull kvalité.

Den här gången har man tagit i så det knakar. Att etablera ett multiversum är ett klyftigt sätt att lyfta underhållningen till en ny nivå samtidigt som Marvel-franchisen stimuleras. Varumärkesbygge, absolut, men ofta med glimten i ögat. Hela spektaklet är underhållande, stundtals episkt rentav, men också så storskaligt att den tappar lite i substans, och tvingar den tidigare centrala trion Peter, MJ och Ned att maka på sig. Hade man drivit konceptet längre hade det blivit självutplånande, men man lyckas bromsa på en lagom publikfriande, roande nivå.