Recension2021-05-21 06:55

Thriller/Komedi

Titel: Promising young woman

Premiär: 21 maj på bio

I rollerna: Carey Mulligan, Bo Burnham, Alison Brie

Regi: Emerald Fennell

Speltid: 113 min

I veckorna är Cassie (Carey Mulligan) en aspirerande gammjänta, men på helgerna går hon på nattklubb och låtsas bli redlöst berusad. Varje gång dyker en "gentleman" upp som erbjuder sig att hjälpa henne hem – men de hamnar hos honom. När gentlemannen ifråga – trots att Cassie däckat – har dragit av henne trosorna frågar hon spiknykter: "Vad fan håller du på med?" Killen får stora skälvan: "Jag trodde att du..."

Man kan förstås tycka det är märkligt att Cassie inte råkar illa ut, men liksom alltid gör man bäst i att inte ifrågasätta fiktionen. Tro mig, Emerald Fennell (regi och manus) vet vad hon gör när hon i tokhyllade "Promising young woman" låter den stilbildande amerikanska romantiska komedin och dess givna galleri av rollfigurer möta metoo och Quentin Tarantinos hämndepos "Kill Bill".

Avhoppade läkarstudenten Cassie söker maniskt men planlöst vedergällning för bästisen och kurskamraten Ninas självmord – och bevis på att alla män är potentiella våldtäktsmän. Vännen anklagade en kille för våldtäkt. Vittnena till brottet var många. Alla ställde sig på killens sida. Så en dag uppstår ett tillfälle att hämnas på männen – och kvinnorna – som Cassie håller personligt ansvariga för Ninas död.

Det är smart att låta hämnaren ta gestalt i en mindre extrem – men tyvärr blödigare – person än till exempel Tarantinos lönnmördare Beatrix. Cassie är inte direkt någon harmonisk person, men i grund och botten är hon en vanlig kvinna vars vrede har tänts – och man gör bäst i att inte underskatta henne. Hon må vara överdriven, liksom hela filmen, men Carey Mulligan är underbar och vet att balansera sin rollfigur.

Filmens stora problem är att den vill bocka av allt som kom upp till ytan under metoo, vilket många gånger får den att kännas utstuderad och ängslig över att missa något. Det hade räckt med de mer diskreta hintarna och den smarta dialogen. Det hade räckt med replikskiftet där det ojas om att det är "varje mans värsta mardröm att bli anklagad för våldtäkt" och Cassie kallt konstaterar: "Vad tror du är varje kvinnas?"

"Promising young woman" tar vid där metoo kom till korta. Filmen har toppar lika höga som dess dalar är djupa. Trots det vinner den på knockout i sista ronden. Jag utmanar alla att inte gråta på slutet.

Promising young woman
Promising young woman