Recension2022-04-08 07:00

Skräck

Titel: X

I rollerna: Mia Goth, Brittany Snow, Jenna Ortega

Regi: Ti West

Speltid: 106 min

Betyg: 5

"Let's disco!" Här kommer räddningen för alla som har tröttnat på att se algoritmer återuppliva 1990-talets kultskräckfilmer – "The house of the Devil"-regissören Ti Wests 1970-talsinspirerade splatter "X" är lika upplivande som dödsbejakande. En förtjusande blodig, välspelad och fasligt underhållande hommage till genrens rötter och de äldre filmproduktionernas svunna lekfullhet. "Boogie nights" förvandlas i sakta mustiga mak till "Motorsågsmassakern" när ett brokigt porrfilmsteam i den amerikanska södern först vaggas in i falsk trygghet och därefter går en spektakulär och kärlekstörstande död till mötes.

Drömmen om Hollywood har nog aldrig varit starkare än i oljeriggarnas Texas anno domini 1979. Den fräkniga Maxine Minx (Mia Goth) och hennes turkosa ögonskugga är på väg med den äldre producentpojkvännen Wayne (Martin Henderson) till en avlägsen gård utanför Houston för att göra en vuxenfilm om kåta systrar på en bondgård. I parets van hånglar också den ljuvligt promiskuösa skådespelarduon Jackson och Bobby-Lynne (fenomenala Kid Cudi och Brittany Snow) bredvid den unga ambitiösa regissören RJ och den pryda ljudteknikern Lorraine, även kallad "Church mouse" (Owen Campbell och Jenna Ortega). När gruppen ska spela in det blivande lågbudgetmästerverket i ett oisolerat ruckel är alla skräckingredienser givetvis på plats. Gården ägs av ett uråldrigt par: Howard med hagelbössan (Stephen Ure) och hans fru, den superskröpliga vitklädda vålnaden Pearl. Intill bostadshusen finns en tätbevuxen tjärn med lömska reptiler och en lada som har sett en och annan slakt.

1970-tals-receptet hade aldrig smakat så bra utan regissörens minutiöst genomarbetade detaljfrosseri, och Eliot Rocketts intelligenta kameraföring. Tillsammans med det tidstypiska soundtracket signerat Chelsea Wolfe och Tyler Bates träffar de rätt hela vägen – utan att någonsin locka fram min nostallergi. Detta gör "X" till en blivande skräckklassiker, och Ti West till en av de främsta bland många stjärnor på det redan hyllade produktionsbolaget A24. Den djäveln vrider om kniven i vår tids gränslösa ungdomsdyrkan, blottlägger vår rädsla för ålderdomens sinande attraktionskraft, och avslöjar den till synes förfallna kroppens bottenlösa närhetslängtan och mörka begär.

Äntligen en skräckfilm värd namnet. Ti Wests fasligt underhållande "X" är en blivande klassiker om det som vi fruktar allra mest.