Recension2021-02-12 07:00

Thriller/drama

Titel: Red dot

Premiär: Visas nu på Netflix

I rollerna: Nanna Blondell, Anastasios Soulis, Thomas Hanzon med flera

Regi: Alain Darborg

Speltid: 85 min

Det unga paret Nadja och David har börjat gå på tomgång i sitt förhållande. För att ge det en nystart efter att just ha blivit gravida åker de på en senvintertripp till norra Sverige. Men man kan lugnt säga att det inte blir den avkoppling som de har tänkt sig. På vägen upp råkar de på två otrevliga "Jägarna"-schabloner, det vill säga så som fördomsfulla stockholmare ser på norrlänningar. (Vadå, skulle det också vara en fördom?) Paret råkar toucha deras pickup och smiter. Men de blir sedda och jakten är i gång.

Så långt är det en hygglig lågbudgetthriller med ett antal kända förebilder. (Hur många gånger har man inte sett inavlade hillbillies i amerikansk film som är fientliga vid första ögonkastet och ger sig på våra helyllehjältar?) Först halvan av filmen skapar en krypande, obehaglig stämning som hanteras skickligt. Men efter att Nadja och David har råkat ut för allt hemskt som man kan tänka sig i vildmarksmiljö, till och med hamnat i ett björnide, tappar jag förtroende för berättelsen.

Titeln syftar på den röda punkt som lasersiktet ger när skytten siktar in sig på bytet, i detta fall två oskyldiga med otur. Eller hur är det egentligen? Regissören Alain Darborg har skrivit manus ihop med Per Dickson och jag kan riktigt se hur de sitter i den sena natten och klurar ut sin intrig – med flera stora överraskningar mot slutet. Likaså kan jag se produktionsansvariga på Netflix gnugga händerna vid synopsis – "jabba, det här blir bra, och säkert billigt". Och visst är det roligt att se en svensk originalfilm hamna i det digra utbudet på strömningstjänsten. Historien blir dock alldeles för långsökt och kör till slut fast i den norrländska myren.

Jag vet inte om det är relevant, men Darborgs enda långfilm sedan tidigare är "Jönssonligan – Den stora stöten" (2015). Fast just den var i och för sig bättre än den senaste filmen om Sickan och gänget. Skådespelarna, särskilt Nanna Blondell och Anastasios Soulis i huvudrollerna, gör dock en bra insats i "Red dot" och lyckas för det mesta förbli trovärdiga – trots klichévarningarna. Man håller på dem, särskilt när förföljarna dessutom visar sig vara rasister. Men bättre än så här kan vi använda både vår tid och vår vildmark.

"Jägarna"-schablonerna Rolle (Tomas Bergström) och Jarmo (Kalled Mustonen) surnar till rejält när två stadsbor repar deras pickup. Snart är jakten i gång. Eller hur ligger det till egentligen?