Recension2021-11-05 07:00

Thriller/Drama

Titel: Den osannolika mördaren

Visas på: Netflix

I rollerna: Robert Gustafsson, Mikael Persbrandt, Peter Andersson

Regi: Charlotte Brändström, Simon Kaijser

Antal avsnitt: 5

Över 90 000 personer har förekommit i utredningen, 10 000 personer har förhörts, 22 430 olika spår har undersökts och 788 vapen har testskjutits. Mordet på den dåvarande statsministern Olof Palme den 28 februari 1986 är en av världens största utredningar. Ändå finns inget tillfredsställande svar på vem som sköt honom.

Tv-serien "Den osannolika mördaren" bygger på journalisten Thomas Petterssons bok med samma namn. Hans slutsatser överensstämmer med det antiklimax med vilket åklagaren Krister Petersson förra året förklarade Palme-utredningen som nedlagd: det mesta pekar på att den skyldige var Stig "Skandiamannen" Engström (1934–2000).

Om utredningen av mordet varit en fiktion hade den genast avfärdats med att "så klantigt kan det inte gå till när landets högste beslutsfattare mördas". Men så klantigt gick det till och det lämnade öppet för oändliga spekulationer och många frågetecken. Tråkigt nog lär det inte heller komma något nytt i mordmysteriet. Det hade förstås varit skönt att lägga detta nationella trauma helt bakom oss. Mycket talar dock för att Engström var den skyldige. Det är så otroligt mycket som inte stämmer med hans vittnesmål om vad han gjorde under mordkvällen.

Som tv-serie har berättelsen om Stig Engström som Olof Palmes mördare blivit den om en sorglig man som strävar efter att bli betydelsefull. Robert Gustafsson gestaltar honom skickligt och inkännande, och med en mask som är smått otrolig. Han lyckas mot alla odds få tittaren att känna empati för Engström. Gustafsson liknar alltmer Carl-Gustaf Lindstedt, en suverän komiker som levererar lika bra i allvarliga roller. Ge honom mer sådant.

På vägen får vi en välspelad kavalkad av alla polisiära misslyckanden där man desperat försöker hitta syndabockar: Christer Pettersson, PKK och den så kallade 33-åringen passerar. Engström avfärdas på direkten av en adrenalinstinn Hans Holmér – kongenialt personifierad av Mikael Persbrandt – och det avgör det hela på ett tidigt stadium. Engström passade inte in i spaningsledarens bild och det färgade av sig även på övriga. Som helhet har det blivit en gripande sammanfattning av Skandiaspåret. Vill man tro att Engström sköt Palme är det enkelt efter detta.