"The Batman" kör vidare i Christopher Nolans hjulspår

Testosteronstinn läderlapp med Jesuskomplex jagar nättroll och korrupta politiker i "The Batman".

Finansvalpen Bruce Wayne (Robert Pattinson) får nog av korrupta politiker och börjar rensa upp i Gotham City som brottsbekämparen Batman.

Finansvalpen Bruce Wayne (Robert Pattinson) får nog av korrupta politiker och börjar rensa upp i Gotham City som brottsbekämparen Batman.

Foto: Warner Bros/DC Comics/SF Studios

Recension2022-03-04 07:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Action

Titel: The Batman

Visas på: Bio

I rollerna: Zoë Kravitz, Robert Pattinson, Jeffrey Wright

Regi: Matt Reeves

Speltid: 93 min

Betyg: 2

Att gå på bio skiljer sig i dag inte nämnvärt från ett operabesök. Samma eviga uppsättningar omtolkas och reaktualiseras. Med varje ny Batman-film utlovas en mörkare vision av Gotham City, så har det sett ut sedan Tim Burton gjorde ond saga av de gamla matinéäventyren med Adam West.

Nya "The Batman" kör vidare i de hjulspår som Christopher Nolans trilogi (2005–2012) har kvarlämnat: tung action och moraliska spörsmål, kryddat mer fler karaktärsskådespelare än himlen har stjärnor. Även Todd Phillips toxiskt maskulina "Joker" (2019) har givetvis även lämnat bestående avtryck på franchisen. I "The Batman" är såväl hjälten som antagonisten The Riddler arga män som fått nog av politikernas lögner. Liksom urfadern Travis i "Taxi driver" (1976) söker dessa herrar mening i brunsåsen.

Men vad som börjar som en testosteronsmocka hinner på tre timmar förlora momentum. Stora delar av speltiden upptas av en trivsam men oengagerad seriemördarintrig à la "Zodiac" (2007). Den gammaltestamentliga upptrappningen mynnar ut i en bokstavlig syndaflod med Batman som messiasfigur. Filmen lyckas per pur habilitet övertyga tittaren om att det finns någonting under Batmobilens huv, men tillför inget nytt till mytologin. Vill man se Robert Pattinson som finansvalp nedstiga i neoliberalismens bakvatten rekommenderar jag hellre David Cronenbergs "Cosmopolis" (2012).

"The Batman" är en testosteronsmocka som hämtar inspiration från Christopher Nolans mörka trilogi om läderlappen. Men Matt Reeves tre timmar långa film förlorar sitt momentum och tillför heller inget nytt till mytologin.
"The Batman" är en testosteronsmocka som hämtar inspiration från Christopher Nolans mörka trilogi om läderlappen. Men Matt Reeves tre timmar långa film förlorar sitt momentum och tillför heller inget nytt till mytologin.
 
 
 
 
 
 
Läs mer om