Margareta Magnusson är tillbaka med nya lärdomar till alla äldre och deras närmaste. "Levnadsråd från någon som troligtvis kommer dö före dig" är full av goda råd.

Margareta Magnusson är konstnär och född i Göteborg. Hon debuterade med den uppmärksammade boken "Döstädning" (2017). Boken blev en stor succé och har hittills getts ut i drygt tjugo länder.

Recension2022-05-14 06:55

Biografi/Essä

Margareta Magnusson

Levnadsråd från någon som troligtvis kommer dö före dig

Tips för att göra själva åldrandet till en konst, det är vad 88-åriga Margareta Magnusson bjuder på i uppföljaren till dundersuccén "Döstädning" från 2017. Knepet, menar hon, är att göra vardagssysslorna till "kärt besvär", att rensa ut så att livet blir enklare, att volontärarbeta och att omge sig med ungt folk, som bör skonas från tjatet om ens onda knän och liknande.

Minnesglimtar från Magnussons långa och innehållsrika liv förgyller framställningen. Hon föddes 1934. "Döstädning" var hennes litterära debut. Konstnär har hon alltid varit. Hennes härliga teckningar finns insprängda i texten. Världsberömd konstnär, det var det hon drömde om att bli. Och inga ungar för hennes del. Nu är hon världskänd författare. Och hon har fem barn.

Bokens kapitel är antingen små essäer eller också kåserier ur författarens brokiga liv i Sverige, USA, Singapore och Hongkong. I USA bleknade hennes 14-årige son Tomas när hon bjöd hans rektor på kanelbullar med orden "Do you like my buns?". Att "bun" betyder både bröst och rumpa i det stora landet västerut hade hon ingen aning om.

En del av bokens råd är befängda. Till exempel "Ät choklad" och "Klä dig i randigt". Men vad Margareta Magnusson menar är förstås att vi ska unna oss att göra det vi blir glada av. Med drastisk humor och frankt allvar går hon rakt på sak. Som en "riktigt dålig idé" klassar hon "att hänga upp sitt liv på att se ung ut". "Gå inte tomhänt" är ett av hennes suveräna råd. Det har hon knyckt av en gallerist vid namn Birgitta som såg till att hennes galleri alltid var fräscht genom att engagera sina besökare i att hålla ordning. Tänk er vilken förbättring våra hem skulle genomgå om vi i förbifarten plockade upp allt som ligger och skräpar och förpassade det till rätt plats.

Författarens stöd och trygghet i 50 år var maken Lars. Honom ägnar hon sin bok. Självklart heter hennes rollator som han. Magnusson råder de unga att fråga sina gamla vad de kan tänkas ge bort eller kasta och erbjuda sig att hjälpa till. Och hon påminner om att jorden finns kvar trots att den alltid har stått inför sin undergång. Varnar gör hon för stolen – världens farligaste uppfinning. Sätter vi oss till i den och tror att allt är försent, då är döden i faggorna.

"Levnadsråd från någon som troligtvis kommer dö före dig" är full av tips på hur man gör åldrandet till en skön konst.