Lysande om tonåringar på väg mot vuxenliv

Steget från skoltid till framtid skildras briljant i Elin Willows synbart enkla roman "Nya namn".

Elin Willows rosades för sin förra roman, debutboken "Inlandet", som också har blivit film. Hon är svensk men bosatt i Vasa i Finland.

Recension2021-09-04 06:50

Elin Willows

Nya namn

Huvudpersonen i "Nya namn" är en högstadietjej i Stockholm. I bokens inledande del släcker hon sin törst efter närhet tillsammans med en ny tjej i klassen. När vännen drar sig undan försvinner med henne också den stad som de har inmutat tillsammans, deras hemma. Hur återskapar man sitt hemma någon annanstans? Den frågan väcks i Elin Willows första roman efter debuten med "Inlandet" (2018).

Den valpiga tonårstid då musik- och klädkoder är allt och ett liv utan bästisen en omöjlighet skildras briljant. Elin Willows betonar det androgyna hos tonåringar. En och samma person har pojk- och flickvänner i en salig blandning. Det sexuella ges litet utrymme. I stället läggs tonvikten vid förtrolighet mellan två individer, ibland så stark att den exkluderar resten av världen. Huvudpersonen tvingas inse att närhet till en annan människa går att förbruka. Kanske räcker den bara till en eller två relationer.

Romanen är tredelad. Första delen utspelas i Stockholm. Där kallas huvudpersonen Sofia. Hon är löpartjejen som ger upp träningen för vänskapens skull. Man får följa henne från åttan och genom gymnasiet. I del två har Sofia blivit Eva och hon bor i sina drömmars stad London. Hon delar bostad med flera andra tjejer och sover på en madrass på golvet. Jobbar gör hon för att ha råd att gå på klubb. Med mördande exakthet återger Elin Willows monotonin i dessa unga människors vardag. Gud så hemskt, tänker man som övermogen vuxen. Inte ens när Evas liv börjar lysa, därför att hon åter upplever närhet, låter detta ungdomsliv i svängiga London som annat än en mardröm. Ångesten som poppar upp i Eva botar hon ibland med pocketklassiker på svenska, som mamma skickar.

I del tre har Eva kommit till Åbo i Finland som doktorand och kallas numera Eva-Sofia. Olika tilltal, olika liv, men innerst inne är skillnaden hårfin mellan skolflickan Sofia som klädde sig i gubbyxor och diggade musik i sängen med bästa kompisen, och doktoranden Eva-Sofia som har på agendan att inte tillåta sig någon enda sovmorgon – men som har börjat utveckla en ny vänskap.

Det stora temat i romanen är vuxenblivande. Sofia fångar vad det innebär att vara mitt i steget från skoltid till framtid när hon på studentdagen känner "knipet i maggropen för det som gått förlora" och "spänningen i hjärtat för det som ska komma". Under denna synbart enkla berättelsen bultar allvaret.

"Den valpiga tonårstid då musik- och klädkoder är allt och ett liv utan bästisen en omöjlighet skildras briljant i Elin Willows nya roman", skriver vår kritiker Inger Dahlman.