Recension2022-04-22 06:55

Action/Komedi

Titel: The lost city

I rollerna: Sandra Bullock, Channing Tatum, Daniel Radcliffe

Regi: Aaron Nee, Adam Nee

Speltid: 112 min

Loretta (Sandra Bullock) är en framgångsrik författare till romantiska romaner. Under en lanseringsturné kidnappas hon av en skurk (spelad av Harry Potter, förlåt, Daniel Radcliffe) som tror att hon sitter på lösningen till att hitta en skatt i en gammal ruin. Hennes ständige omslagsmodell Dash (Channing Tatum) tar upp jakten och de hamnar i djungeln på en ö långt borta.

"The lost city" är en klassisk äventyrshistoria à la förr i tiden. Här är den turligt nog uppdaterad, inte minst vad det gäller kvinnosynen. Loretta är fullt kapabel att ta hand om sig själv, även om lite hjälp förstås uppskattas. Dialogerna är roliga, inte minst när Lorettas förläggare Beth (Da'Vine Joy Randolph) är i närheten. En mycket känd skådespelare (ingen spoiler här inte) gör ett oväntat inhopp som höjer temperaturen.

Lägg till snabba sekvenser av hisnande action där djungelmiljön tas tillvara fullt ut, och att en kvinna nära de 60 får spela actionhjälte och ha en spirande romans med en mycket yngre man. Visst kan man säga att Bullock har en mycket bättre plastikkirurg och sminkös än Nicole Kidman, men ändå. Främst är hon en mycket bra komedienn som vet hur man tar sin plats i kameralinsen. Dessutom i en roll som får vara väl sammansatt även i en komedi. Och det är en konst att roa, att göra komedi är bland det svårast som finns.