Dags för människan att ge tillbaka till naturen

Att äta eller ätas, det är frågan i Lina Rydén Reynols poesiroman om en Särimner-kvinna.

Lina Rydén Reynols är poet och förläggare och bosatt i Stockholm. Hon debuterade med diktsamlingen "Läs mina läppar" (2019). Boken nominerades till Borås Tidnings debutantpris.

Lina Rydén Reynols är poet och förläggare och bosatt i Stockholm. Hon debuterade med diktsamlingen "Läs mina läppar" (2019). Boken nominerades till Borås Tidnings debutantpris.

Foto: Jasmine Storch

Recension2022-05-14 06:45
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Poesi

Lina Rydén Reynols

Använd dem som du vill

Nirstedt/litteratur

Lina Rydén Reynols fick omväxlande kritik för sin poesidebut "Läs mina läppar" (2019). Hennes andra bok kallas "poesiroman" och arbetar strängt tematiskt med en filosofisk tanke om det dialektiska förhållandet mellan kärlek som begär och kärlek som offer. Eller mer brutalt: mellan att äta och att ätas. Detta i en framtid där hunger är allmäntillstånd och en kvinna på en gård har förmågan att uppträda precis som grisen Särimner. Hon låter sig förtäras, lem för lem, för att därefter växa till igen. Hungerns problem är löst.

En reell samhällsnytta och inte fullt så morbid till sin natur som det kan låta. Apokalypser driver dessutom fram säregna beteenden och säg det värdegrundsdokument av i dag som inte listar hållbarhet som sitt stora credo. Någonstans börjar vi väl förstå att det vi tar av naturen måste vi också ge tillbaka, resurser är ändliga men behandlas som motsatsen, jorden förbrukar sig själv redan vid midsommartid.

Nu är inte Rydén Reynols bok enkelbottnad. Hon diskuterar tillvarons märkliga motsatspar, tillstånden som låter ytterligheter samsas i fenomenen. Givande och tagande, kärlek som åtrå, kärlek som uppoffring, existensen som stöld och som givmildhet. Vi är omättliga och vår aptit äter på vår historiska kropp.

"Använd dem som du vill" är inte en särskilt angenäm bok. Det beror nog på att dess problematik är helt realistisk och förhandenvarande. Och detta uttryckt med en stark och säregen poetisk röst.