Bilar är mjuka, Vin Diesel är hård

I mindre skickliga händer hade ”Fast & furious 9” fått pyspunka, här är det full tempo och intensitet.

Letty (Michelle Rodriguez) and Dom (Vin Diesel) i skjutglatt samarbete.

Letty (Michelle Rodriguez) and Dom (Vin Diesel) i skjutglatt samarbete.

Foto: UIP

Recension2021-07-16 06:45
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Action

Titel: Fast & furious 9

Visas: på bio

I rollerna: Vin Diesel, Charlize Theron, John Cena

Regi: Justin Lin

Längd: 143 minuter

Betyg: 3

Var det någon som sade "Barn är mjuka, bilar är hårda?" Inte i den här filmen. I "Fast & furious 9" är det människorna som är hårda, medan bilarna exploderar för minsta småsak. Efter att deras bil rullat runt på klipporna och slagits sönder till skrot kliver människorna ut, oförstörbara, möjligen lite smutsigare än förut, och sugna på ännu en åktur. Dominic Toretto (Vin Diesel) är tillbaka. 

Här finns inga skyltar med "Kör sakta, lekande barn". Istället står det "Varning! Minfält".  Gänget i "Fast & furious 9" gör förstås det enda rätta. De trampar gasen i botten och kör snabbare än minorna hinner utlösas. En ranglig bro av rep och plankor som har sprängts bort från sitt fäste är heller inga problem: hjältarna accelererar och kommer över på andra sidan samtidigt som den sista plankan faller ner i avgrunden.

Om du tittar efter ser du att regissör, fotograf och klippare samtidigt genomför en lika skicklig balansakt. Orealistiska scener som hade kunnat bli fåniga i mindre erfarna händer dansar de sig igenom utan att tappa tempo och intensitet. De balanserar perfekt mellan spänning och humor – och låter ibland handlingen stanna upp i en sällsynt vacker bild. Roman (Tyrese Gibson) och Tej (Chris Bridges) har skjutit upp sig i rymden i en hembyggd raketbil och häpnar tillsammans med publiken när den blå jorden speglas i glaset på deras rymdhjälmar.

Den här gången är huvudmotståndaren Dominics bror Jakob (John Cena), som är på väg att hacka sig in i hela världens kärnvapensystem. Det ger manusförfattarna anledning att spela de två tunga ackorden familjekonflikter och försoning. Inget sårar lika djupt som en familj. 

Filmindustrin har blivit så modern och fördomsfri att den kan låta den yngsta tjejen (Elle, spelad av Anna Sawai) skjuta med det största vapnet – och samtidigt har den inte förändrats alls. Biosalongen är ett klassrum där det alltid pågår samma lektion.

Biljakterna är inte budskapet, de är lockbetet. Det är när filmer av det här slaget sänker tempot som du ska se upp. Då börjar de predika – om hårdhet, manlighet, fäder, söner, familj och tro. Så många krucifix syns i bild att jag undrar om de är lika produktplacerade som ölen och bilarna.

Läs mer om