Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Titel: The dig

PremiĂ€r: 29 januari pĂ„ Netflix

I rollerna: Carey Mulligan, Ralph Fiennes, Lily James med flera

Regi: Simon Stone

Speltid: 112 min

Betyg: 1

Det lĂ„ter lovande: "The dig" handlar om utgrĂ€vningen av Sutton Hoo i England. 1939 upptĂ€cktes den nu berömda anglosaxiska begravningsplatsen frĂ„n 600-talet av tvĂ„ amatörer – Ă€nkan Edith Pretty (Carey Mulligan) och den sjĂ€lvlĂ€rda lokala arkeologen Basil Brown (Ralph Fiennes). Skatterna och skeppssĂ€ttningen de grĂ€vde fram pĂ„ Prettys mark blev helt ovĂ€ntat ett av Ă„rhundradets viktigaste arkeologiska fynd.

Men trots denna ganska originella miljö förblir berĂ€ttelsen om Sutton Hoo just det – en miljö och bakgrund, bara anvĂ€nd som metafor till filmens tunna melodram. "The dig" handlar nĂ€mligen inte sĂ„ mycket om artefakterna eller utgrĂ€vningsarbetet, utan fokuserar pĂ„ Brown och Pretty, som kĂ€mpar för att fĂ„ behĂ„lla sitt fynd nĂ€r kostymnissarna frĂ„n London dyker upp.

Det blir bild efter bild pĂ„ skĂ„despelarnas sorgsna ansikten, drĂ€nkta i smĂ€ktande musik som man till slut blir fullstĂ€ndigt galen pĂ„. Det oklart varför detta skulle engagera en tittare, med tanke pĂ„ att Basil Brown inte har mer personlighet Ă€n en pappfigur av en brittisk gubbe med pipa. Carey Mulligan har inte heller mycket att göra i rollen som den sjukliga Ă€nkan, förutom att hasa runt och hĂ„lla sig för bröstet. En oinspirerande kĂ€rlekshistoria utspelar sig mellan tvĂ„ av filmens yngre rollfigurer och det hela genomsyras av en sorts slapphet som alltför ofta kĂ€nnetecknar Netflix filmproduktioner.

Ett av filmens större problem Ă€r för övrigt Ralph Fiennes i rollen som Brown. Han Ă€r helt enkelt inte trovĂ€rdig som en folkets man. Om det Ă€r han, regin eller manuset som Ă€r problemet Ă€r svĂ„rt att urskilja. Det Ă€r nog i slutĂ€ndan en kombination av alla tre, och det Ă€r synd pĂ„ en annars skicklig skĂ„despelare. Det gör det Ă€nnu svĂ„rare att svĂ€lja filmens lite barnsliga moral och skildringen av den goda arbetarklassen mot den onda överklassen. Den typen av portrĂ€tt kĂ€nns nedvĂ€rderande mot precis den grupp som man försöker höja.

"The dig" kan bÀst beskrivas som en filmversion av den mest sentimentala, anglofila tv-serien som man kan tÀnka sig. Och det kan vara hÀrligt, absolut. En julspecial för alla som vill fÀlla en tÄr till bilden av ett stackars förÀldralöst brittiskt barn som utbrister: "But mr Brown, you promised!"