Roman
Fiston Mwanza Mujila
Skurkens dans
Övers. Elin Svahn
Rámus förlag
Fiston Mwanza Mujila är själv född i staden Lubumbashi i Kongo där romanen delvis utspelas. Rått, naket och med bister humor målar han upp en värld där alla lurar alla och pengar är allt. Han får läsaren att inse hur kort tid som gick från det att barn i Kongos byar för första gången såg en vit människa, till den dag då de europeiska kolonisatörerna stack och lämnade arenan åt maktkamp. Han pekar också på hur Angolas diamanter i slutet av 1900-talet sög åt sig en ström av lycksökare från Kongo trots rasande krig.
I Angola håller en urgammal kvinna, Madonnan kallad, sin hand över alla som kommer för att hitta diamanter. Moderligt tar hon sig an dem medan myterna om hennes meriter som häxa växer. Bland personerna märks österrikaren Franz. Han släpar runt en väska med manus som ska bli en roman. Genom att lova alla, också Madonnan, att de ska få roller i hans berättelse lyckas han få mat och husrum.
Det politiska läget tillåts bara skymta. Tonvikten läggs i stället vid två pojkar, den extremt fule Molakizi och den finnige Sanza. De sticker från sina familjer när de är i 15-årsåldern för att nå den lockande friheten utom räckhåll för sina föräldrar. Deras liv tar var sin riktning. Molakizi börjar som diamantletare i Angola och slutar som profet och bedragare, som mjölkar sina anhängare på deras sista skärv.
Sanza blir gatubarn i Lubumbashi och tillskansar sig snart makt med knytnävarnas hjälp. En höjdare inom underrättelsetjänsten ser hans talanger och skrupelfrihet och snart är Sanza proffs på att slå icke önskade medborgares liv i spillror. Mannen som städslat honom använder samma teknik som dagens kriminella ligor i Sverige när de rekryterar småpojkar: hög status i gänget och lockande rikedom. Beskrivningen av denna nitiske tjänsteman blottlägger våldets mekanismer. Samtidigt får man veta att han är besatt av högklassig poesi.
Fiston Mwanza Mujila bor i Österrike där han har gjort sig ett namn som dramatiker och poet. Han har nått internationella framgångar som romanförfattare tack vare "Tram 83", som hyllades också i Sverige när den kom på svenska 2016. I "Skurkens dans" går hans frenesi som berättare i dagen. Vildsint, våldsamt och genomskådande visar han dansen kring guldkalven. Hos honom är det rumban som symboliserar den skurkaktiga dans som tar andan av människorna.