Fängelsekunden Rahim (Amir Jadidi) försöker ordna upp sitt liv under några dagars permission i den hyllade regissören Asghar Farhadis nya film "A hero".

Recension2022-03-25 06:40

Titel: A hero

I rollerna: Amir Jadidi, Mohsen Tanabandeh, Fereshteh Sadre Orafaiy

Regi: Asghar Farhadi

Längd: 127 min

Rahim (Amir Jadidi) har fått ett par dagars permission från fängelset och ska försöka lösa den låneskuld som han sitter inne för. Han har inte pengarna, men väl lojala anhöriga och en förälskad fästmö som är beredda att göra vad som helst för honom. Fästmön har hittat en väska med några guldmynt. Men de räcker inte till skulden. I stället vill Rahim hitta väskans ägare för att lämna tillbaka den.

Han får vara med i tv för att berätta om sin dygdiga handling och blir en lokal hjälte. Fängelsechefen bröstar upp sig och rider på en pr-våg för sin institutions positiva inverkan. Men Rahims berättelse innehåller inte bara sanning utan också ett par vita lögner. I sociala medier väcks tvivel om den verkligen stämmer. Härvan växer då han försöker parera kritiken och flera av hans nära dras ofrivilligt med.

En mångfasetterad moraldiskussion vrids i "A hero" upp mot en kokpunkt där flera människors heder och ära står på spel. Internet tillför hela tiden mera bränsle. Det blir ganska pratigt men ändå tappas inte tråden. Den blir bara allt trassligare. Under handlingens gång växlar sympatierna. Är den ursprungliga långivaren god eller ond? Är Rahim – med den undfallande blicken och breda leendet – en bedragare?

Som så ofta i Asghar Farhadis filmer kastar det förflutna en mörk skugga över det närvarande. Bokstavligen i inledningen av "A hero", då Rahim klättrar i ett renoveringsprojekt av uråldriga kungagravar. Lite mer subtilt då han inte svarar på frågor om den tidigare skilsmässan, då han också ruinerades. Miljöerna är inte så glamourösa men de ger stämningsbilder från vardagsliv i Iran. Påfallande ofta möts Rahim av vänlighet och gästfrihet, utom när han är i kontakt med en nitisk kommunaltjänsteman.

Det är just den här typen av lågintensiv spänning och oväntade vändningar som leder till komplikationer som Asghar Farhadi är så bra på. Minns bara hans Oscarsvinnande film "Nader och Simin – En separation" från 2011, ett drama om privatmoral och klass. "A hero" har ett lite luddigare ärende än "Nader och Simin", men allas vårt förhållande till sanning, och hur kommunikationen på internet kan vrida på den, är dock något att se upp med. Inte minst i våra oroliga tider.