Roman
Tine HĂžeg
Tour de chambre
Ăvers. Michael Larsson
Ellerströms förlag
Titeln pÄ den danska författaren Tine HÞegs nya roman Àr genialisk dÀr den stÄr som bÄde snygg titel i sig och som förklarande litterÀr coda. "Tour de chambre" syftar hÀr pÄ den lek som utförs i bokens studentkorridor, dÀr de boende fÄr iscensÀtta och gÀsta olika teman i varandras rum. Men titeln pekar Àven tillbaka pÄ romanens fascinerande formspel med dess labyrintiska metatext och tidshopp.
Romanens berĂ€ttarjag, 33-Ă„riga Asta, skriver sin andra bok â en "konstnĂ€rsroman" vars handling fokuserar pĂ„ en polsk skulptör. Men skrivandet gĂ„r trögt och hon fastnar ofta pĂ„ Tinder i jakt pĂ„ potentiella mĂ€n för familjebildning. Hon kĂ€mpar mellan att vilja gemenskap och att upprĂ€tthĂ„lla ensamhetens ro för att kunna skriva. Sms:en frĂ„n vĂ€nnen Mai strömmar dock outsinligt genom boken som en kanal mot yttervĂ€rlden. Verkligheten trĂ€nger sig pĂ„ alltmer nĂ€r Asta fĂ„r en inbjudan till en minnesstund för August. I en handvĂ€ndning Ă€ndrar boken kurs för att liksom börja om med berĂ€ttelsen om det som hĂ€nde dĂ€r och dĂ„; mellan Asta, August och Mai under deras korridorslekar för tio Ă„r sedan.
"Tour de chambre" Ă€r en roman, vilket sĂ€gs redan pĂ„ omslaget, men formen för Ă€ndĂ„ tankarna till sidorna i en diktsamling, dĂ€r textens disposition gĂ€rna fördelas luftigt och utan interpunktion. Att poesin ligger Tine HĂžeg nĂ€ra till hands Ă€r inte konstigt eftersom hon debuterade just som poet. Men att genomgĂ„ende stycka upp en hyperrealistisk prosatext med glesa rader i korta meningar, vilka inte enskilt bĂ€r pĂ„ sĂ€rskilt sprĂ„klig tyngd, gör ocksĂ„ att romanen förtunnas nĂ„got â och att lĂ€sningen rusar.
Mycket av det HÞeg formulerar Àr ÀndÄ intressant, bÄde stilistiskt och innehÄllsmÀssigt; om en författares tillblivelse, skapandeprocessen, vÀnskap, kÀrlek och sÄ vidare. Man önskar dock att hon bitvis stannat upp och dröjt kvar vid vissa tankegÄngar. I stÀllet hastar hon förbi med siktet pÄ slutet och med gasen pÄ dramaturgiska och berÀttartekniska finesser, vilket gör att lÀsupplevelsen blir nÄgot flyktig.
Romanen roar mer för stunden Ă€n lĂ€mnar djupare avtryck. ĂndĂ„ blir det tydligt att HĂžegs författarskap Ă€r ett lovande sĂ„dant. Hon kan redan rĂ€knas till de stigande författarstjĂ€rnorna pĂ„ den danska himlen.