Recension2022-03-11 06:50

Dokumentär

Titel: Jane par Charlotte

Medverkande: Jane Birkin, Charlotte Gainsbourg

Regi: Charlotte Gainsbourg

Speltid: 90 min

Redan efter de första minuterna av Charlotte Gainsbourgs personliga porträtt av sin berömda mamma förstår man varför dottern till Jane Birkin och Serge Gainsbourg nu riktar kameran mot sig själv och sin ikoniska familj. Relationen är så filmisk att det vore rent slöseri om "Jane par Charlotte" aldrig sett biodukens ljus.

Det skulle räcka långt att bara få följa den karismatiska sångaren och skådespelaren Birkin när hon under två timmar pysslar i trädgården och stryker bort håret från sin panna – men duon är långt mer generös än så. Tittaren får en resa genom mor och dotter-relationens ljusa och mörka inre. Super 8-barndomsinspelningar som har dammats av projiceras på Birkins närbilder ihop med intima samtal som det är tveksamt om någon intervjuare skulle kunna provocera fram. I berättelserna om vardagsbestyr, familjeangelägenheter och förlusten av dottern och systern Kate Birkin framträder deras sorger och liv förlösande universella.

Trots att Janes och Charlottes dokumentär – erfarna skådespelare som de är – håller sig strikt inom ramarna för ett välregisserat konstprojekt, är det filmens utforskande tilltal som gör den oemotståndlig. Det är imponerande hur väl Gainsbourg lyckas att helt ärligt och lite i förbifarten filma fram alldeles egna definitioner av familjeband och vänskap, och skildra föräldra- och kändisskapets törnestig.