Jakob Lind (född 1966) debuterar med en berättelse om sin morfar, Hjalmar Frisell, som under en kort tid 1918 var chef för Svenska Brigaden i Finland.

Recension2020-10-24 06:50

Biografi

Jakob Lind

Morfars pistol

Kaunitz-Olsson

Det är ett intressant skede i nordisk historia som Jakob Lind tar sig an i sin debutbok; det finska inbördeskriget mellan röda och vita 1918. Under 20 år har han ur källor i form av brev, dagböcker och tidningsklipp från tiden vaskat fram den inom familjen nedhyssjade berättelsen om sin morfar, Hjalmar Frisell, och dennes deltagande i den så kallade Svenska Brigaden – en frivilligkår finansierad av näringslivet, som deltog på de vitas sida.

Resultatet en bok som inte riktigt låter sig artbestämmas. Ibland är tonen kåserande, ibland stramare skönlitterär. Men mest är boken ändå ett slags biografi över en säreget klantig figur, lika charmerande som odräglig, med uselt affärssinne och mer intresserad av mode än av strid. Författarens research imponerar. Boken är proppfull av historiska fakta och detaljer. Det är en rikedom som dock kan bli lite problematisk. Stoffets inneboende dramatik tyngs ned av just mängden detaljer. Problemet uppstår för alla som skriver mer eller mindre självbiografiskt: svårigheten att skilja ut det som är viktigt för berättelsen från det som är viktigt för författaren. Att, som det klassiska engelska uttrycket lyder, "kill your darlings".

Allra mest berör "Morfars pistol" i de passager där Jakob Lind lämnar sitt annars lite spefulla perspektiv och ger oss magiska skildringar av natur och landskap. Eller i gestaltningen av hur romantiska ideal krossas mot krigets verklighet.