Recension2022-04-08 06:45

Dokumentär

Titel: Gabi – Mellan åren 8 och 13

Medverkande: Gabi Fletcher, Tracy Fletcher, Thomas Tjärnberg

Regi: Engeli Broberg

Speltid: 77 min

"Kom ihåg att inte klippa håret för kort", påminner Gabis mamma innan Gabi går till frisörsalongen och gör precis det. Salongen spelar en viktig roll i den här filmen om identitetsskapande, som en plats där Gabi kan experimentera med sitt utseende och hitta ett uttryck som hon trivs i. "Du kanske törs raka allting nästa gång", säger den uppmuntrande frisören.

I fem år har Engeli Broberg följt Gabi, genom den omvälvande tiden innan och kring pubertetens början. Gabi misstas ibland för att vara pojke, och när hon flyttar från Stockholm till Mora ställs identitetsgrubblerierna på sin spets. Filmen är utforskande i sin form och ger en bred bild av hur det kan vara att inte känna sig hemma i sin kropp, eller åtminstone inte i det könsnormativa uttrycket. Gabi försöker orientera sig i en tillvaro där hon mest vill två saker: spela fotboll och vara sig själv.

Mycket av filmens förtjänst ligger i porträtteringen av Gabi. Den söker sig inte till konfliktytor utan stannar i det vardagliga, även om små kommentarer illustrerar hur Gabis framtoning provocerar somliga. Filmiskt följer den en upparbetad svensk tradition som låter subjektet styra, men den är samtidigt något konventionell just därför. Utan att vara gjord som ett debattinlägg skänker filmen ändå nödvändig nyans och förståelse i en identitetsfråga som ofta politiseras.