Drama
Titel: The card counter
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Oscar Isaac, Tiffany Haddish, Tye Sheridan
Regi: Paul Schrader
Speltid: 111 min
Betyg: 4
Förtexterna mot bakgrund av spelbordets gröna matta placerar oss direkt i filmens miljö â en vĂ€rld av spel och dobbel, dĂ€r kasinon och motell ligger strödda som stjĂ€rnor lĂ€ngs motorvĂ€gens melankoliska enformighet. Oscar Isaac gör en enastĂ„ende konsekvent insats som William Tell, en sammanbiten ensling som har Ă€gnat ett lĂ„ngt fĂ€ngelsestraff Ă„t att lĂ€ra sig kortspelets alla konster. I ett brott mot sin klosterlika tillvaro slĂ„r han sig ihop med en charmerande manager och en ung frustrerad skyddsling. Tillsammans bildar de en udda trio som fĂ€rdas mellan anonyma barer, lobbyer och spelbord, i en fascinerande men synnerligen oglamorös skildring av kasinokulturens glansiga yta och sjĂ€lsliga tomrum.
Filmskaparen Paul Schrader har under en lĂ„ng karriĂ€r â som bland annat innefattar manuset till Martin Scorseses "Taxi driver" (1976) â förenat en kritisk blick pĂ„ amerikansk mytbildning med ett estetiskt djup influerat av minimalistiska regissörer som Robert Bresson. Föreningen av hög och lĂ„g kultur har lĂ€nge utgjort ett signum i hans skildringar av en tidlös melankoli mitt i samtidskulturens skrĂ€nighet.
Schraders katolskt fÀrgade försoningstematik har i Äratal verkat pÄ en rent individuell nivÄ, men pÄ senare tid har den Àven börjat öppna upp sig mot omvÀrlden och samtiden. I "First reformed" (2017) förvandlade klimatkrisen Ethan Hawkes prÀst till en hudlöst desperat aktivist, och hÀr Àr det de mer skamfyllda kapitlen i USA:s krig mot terrorismen som pÄ ett chockerande vis spökar i William Tells förflutna.
Efter att Paul Schrader under 2000-talet emellanÄt hemfallit Ät en pÄver lÄgbudgetestetik utgör "The card counter" pÄ mÄnga sÀtt en estetisk triumf. Eleganta kameraÄkningar, minimalistiska nÀrbilder och ett pulserande 1980-talsdoftande soundtrack utgör hÀr en urstark fond för det mÀnskliga dramat, ett drama som nÀr situationen sÄ krÀver Àven gestaltas med mer experimentella grepp.
StĂ€mningen skiftar mellan hotfull och ömsint, men resultatet kĂ€nns snarare mĂ„ngfacetterat Ă€n splittrat. I sista akten blir Schrader visserligen lite vĂ€l förtjust i sin egen manuskonstruktion, men "The card counter" Ă€r utan tvivel en av höstens stora filmupplevelser â lika berörande som orovĂ€ckande, lika lockande som frĂ„nstötande.