Gravida tonårstjejen Anne (Annamaria Vartolomei) kämpar mot klockan och en föraktfull omgivning "Omständigheter".

Recension2022-02-18 06:40

Titel: Omständigheter

I rollerna: Annamaria Vartolomei, Kacey Mottet Klein, Luàna Bajrami

Regi: Audrey Diwan

Speltid: 100 min

Det är tidigt franskt 1960-tal. Anne ska ut med sina vänner och dansa. I skolan går det bra för Anne. Hon vill läsa litteratur på universitetet. Men så upptäcker hon att hon är gravid. Vid denna tid är abort ett brott i Frankrike. Alla inblandade riskerar fängelse: abortören, den gravida och de som har förmedlat kontakter. Anne berättar inte om graviditeten för vännerna. Hon söker hjälp hos läkare. Den ena totalvägrar att befatta sig med någon abort och den andre ordinerar en spruta – men han ljuger för henne om dess verkan.

Annamaria Vartolomei i rollen som tonårstjejen Anne är i närbild nästan hela tiden. Hon gör Anne sluten, trulig och inte alls särskilt sympatisk. Det är en rolltolkning som inte stryker medhårs, likafullt är den är stark i uttrycken. Anne är mycket bestämd, att få barn tidigt och bli hemmafru är inget alternativ. Men omgivningen ger inte mycket stöd. Snarare möts hon av hån och förakt när jämnåriga börjar ana sig till vad den lilla utbuktningen på magen kan betyda. Hennes föräldrar, som driver en bar i ett mindre samhälle, har stora förhoppningar på hennes framtid. Det är fullt begripligt att Anne behöver sin själsliga rustning.

"Omständigheter" bygger på en självbiografisk roman av Annie Ernaux. Berättandet är spännande, intensivt och berörande. Det är inga lätta saker som Anne går igenom och filmen är bitvis en riktig thriller. Några scener är helt ordlösa, men ändå laddade med känslomättat innehåll. Filmen blir även en påminnelse om att erövrade rättigheter kan förloras. Polen hade för några decennier sedan liberala abortlagar och oönskat gravida svenskor åkte dit för abort. I Sverige fick vi fri abort först 1974, medan den polska lagstiftningen då började stramas åt. Ett hårdnande abortmotstånd i USA ger också förnyad aktualitet åt ämnet.

Denna lågbudgetpärla fick välförtjänt Guldlejonet för bästa film i Venedig 2021. Brittiska filmen "Vera Drake" som också handlar om illegala aborter, men under efterkrigstiden, fick det fina priset 2004. Ämnet tycks tidlöst. Det rör djupt mänskliga frågor om liv och död, samt självbestämmande om det egna livet.