TrettioÄrskris som höjer sig över alla klichéer

Den norske regissören Joachim Trier har gjort sin hittills bÀsta film. "VÀrldens vÀrsta mÀnniska" Àr en bÄde intim och episk berÀttelse med ett samtida Oslo som spelplats.

Renate Reinsve ingjuter nerv och nÀrvaro i krisande Julie i Joachim Triers film "VÀrldens vÀrsta mÀnniska", som Àr sista delen i regissörens Oslo-trilogi, vilken inleddes med "Reprise" (2006) och "Oslo, 31 augusti" (2011).

Renate Reinsve ingjuter nerv och nÀrvaro i krisande Julie i Joachim Triers film "VÀrldens vÀrsta mÀnniska", som Àr sista delen i regissörens Oslo-trilogi, vilken inleddes med "Reprise" (2006) och "Oslo, 31 augusti" (2011).

Foto: Oslo Pictures/Triart

Recension2021-11-19 06:50
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama/Komedi

Titel: VÀrldens vÀrsta mÀnniska

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Renate Reinsve, Anders Danielsen Lie, Herbert Nordrum

Regi: Joachim Trier

Speltid: 121 min

Betyg: 4

Pittoreska huslĂ€ngor samsas med oljepengarnas samtidspalats i stĂ„l och glas under Ă€ndlöst ljusa sommarnĂ€tter – genom Joachim Triers löst sammanhĂ„llna Oslo-trilogi har den norska huvudstadens skiftande ansikten tillĂ„tits breda ut sig pĂ„ filmduken. HĂ€r som fond för en episk berĂ€ttelse i intimt format som kretsar kring Julie, en kvinna i 30-Ă„rsĂ„ldern vars försök att "hitta sig sjĂ€lv" alltmer har börjat likna en livsstil.

Julie Àr en högst samtida gestalt; impulsiv, obeslutsam och stÀndigt lika osÀker pÄ sÄvÀl sig sjÀlv som pÄ andra, velar hon mellan utbildningar och relationer. Vad som lÀtt kunnat bli en klichébild av en ung modern kvinna lever dock upp i Renate Reinsves med rÀtta Cannes-belönade gestaltning. Flankerad av bland andra Trier-favoriten Anders Danielsen Lie ingjuter hon nerv och nÀrvaro i en gestalt som hela tiden stÄr i hÀndelsernas centrum, och hon behÀrskar till fullo filmens skiftningar mellan humor och allvar.

Joachim Trier har tillsammans med parhĂ€sten Eskil Vogt behĂ„llit det litterĂ€ra anslag som har prĂ€glat manusen till trilogins tidigare delar – hĂ€r frĂ€mst accentuerat genom en kapitelindelning som tillĂ„ter experiment med temperament och stilgrepp för att gestalta olika sidor av Julies liv. Vad som börjar i den romantiska komedins tecken expanderar sĂ„ smĂ„ningom bortom genrerubriker för att helt enkelt bli en berĂ€ttelse om livet, gestaltad i lyhört skiftande tonlĂ€gen.

Det mÀrks att Trier har strÀvat efter att göra en samtidsskildring av rang, och referenser till metoo och klimatmedveten konsumtion kan ibland kÀnnas vÀl uppenbara. Samtidigt finns hÀr ett sÀtt att skildra relationer och mÀnskligt samspel som trÀffar rÀtt och lyckas ge uttryck Ät nyanser bortom samtidsplattityderna.

"VÀrldens vÀrsta mÀnniska" Àr varken originell eller perfekt, snarare Àr den liksom sin huvudkaraktÀr en smula obalanserad och nyckfull. Men Joachim Trier gör brett tillgÀnglig film pÄ ett intelligent och engagerande sÀtt, och "VÀrldens vÀrsta mÀnniska" kan mycket vÀl vara hans mest fÀngslande film hittills, med sin nyansrika skildring av relationer och livskriser. Den Àr i slutÀndan Àven hans bÀsta.