"King Richard" bygger på den sanna berättelsen om tennisstjärnorna Venus och Serena Williams och deras pappa.

Recension2021-11-19 06:45

Titel: King Richard

I rollerna: Will Smith, Saniyya Sidney, Demi Singleton

Regi: Reinaldo Marcus Green

Speltid: 138 min

Familjen Williams styrs nästan som en sekt av pappa Richard. Han har redan från döttrarna Venus och Serenas födelse en färdig plan på hur familjen med deras hjälp ska ta sig bort från vad han kallar "ghettot". Och visst, Venus och Serena blir som bekant världsbäst på sina färdigheter och "de första svarta i den vita sporten". Men på vita duken blir framgångssagan tyvärr en tråkig berättelse.

Självklart är det ett imponerande jobb som systrarna Williams gör tillsammans med sin pappa. Redan från början verkar tennis vara det enda tillåtna för dem, och även för deras syskon som mest får utgöra hejarklack. Vill man kan man se en hejdlöst sammansvetsad familj där kärleken flödar. Men man kan också se en benhårt styrd enhet vars uppgift är att fullfölja en mans dröm. Och vad hade egentligen hänt om systrarna inte älskat att slå på en boll?

Richard spelas av en Will Smith som har något sömngångaraktigt, nästan drogat över sig, och han är ständigt klädd i ett par fula shorts. Efter en kvart är man innerligt trött på honom, men filmen fortsätter i ytterligare två timmar. "King Richard" får dock poäng som peptalk för särskilt svarta kvinnor (men även för andra som inte har en given tradition inom ett visst område). Kanske kan filmen också uppskattas av den som har ett riktigt stort tennisintresse.