Får man då som nu göra om låtarna och låta delar av den svenska rockeliten ta över sånginsatserna från Inger Nilsson, Jan Olsson och Lena Wisborg?
Ja, visst får man det. Uppbackade av Georg Riedels orkester får vi här 25 visor som vi lärt oss älska. Alla med musik av Riedel och med texter av Astrid.
Och artistuppbådet är imponerande. Här finns Eva Dahlgren, Robyn, Bo Kaspers Orkester, Mauro Scocco och många fler.
De flesta ror förstås i land sina projekt på ett bra sätt, även om jag kan tycka det är synd att artisterna i sig är lite lika. Jag vet att det inte är Georg Riedels låtar, men nog hade det varit välgörande att få höra Per Persson (Perssons pack) gå loss i några av låtarna från "Rasmus på luffen".
Men visst finns det gott om höjdpunkter även här. Eva Dahlgren (kul att höra henne igen förresten) gör en vacker "Liten visa om huruledes livet är kort liksom kärleken" (från Emil) och får till en skön och avslappnad lätt countryinfluerad version av "Hujedamej sånt barn han var" tillsammans med Stefan Sundström.
Robyn (Carlsson) gör förstås "Världens bästa Carlsson" och gör det bra liksom Plura i "Sjörövarfabbe" och "Du käre lille snickarbo".
Mycket vackert är det också när Lisa Nilson, Stefan Sundström, Plura, Freddie Wadling, Eva Dahlgren, Mauro Scocco och Totta gör gemensam sak i "Alla ska sova för nu är det natt" ur "Alla vi barn i Bullerbyn".
Tror dock att barnen hellre lyssnar på originalversionerna, men vi lite äldre har mycket att hämta här.
Klassiker på nytt
Alla har vi väl vuxit upp med musiken till filmer byggda på Astrid Lindgrens böcker. Visor som "Idas sommarvisa", "Världens bästa Karlsson" och "Fattig bonndräng" har nästan blivit lika folkkära som böckerna.
Foto:
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Fakta
VISOR
Eva Dahlgren, Plura, Georg Riedels orkester
med flera:
"Barn på nytt"
(Virgin)