Sommarpop med Gessle

Jag har skrivit det förr, men det förtjänar att upprepas. Per Gessle är bäst och verkar ha roligast när han får skriva låtar och spela in musik utan maffig produktion och krav på hitlåtar.

Skivrecensioner2003-06-23 09:49
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Här har Gessle krupit in i studion ihop med Clarence Öfwerman och förre Brainpoolbasisten Christoffer Lundqvist och resultatet har blivit den första Gessleplattan på svenska på väldigt länge.
En platta som nästan bokstavligt doftar svensk sommarpop av den typen som Per Gessle med "hyfsad" framgång gjorde redan med Gyllene Tider för 20 år sedan. Det märks att Gessle älskar den här typen av musik och den kärleken bidrar också till det goda resultatet.
För ett gott resultat är det, även om jag har lite svårt att stämma in i den enorma hyllningskör som samstämmigt utropat "Mazarin" till något av ett mästerverk.
Men visst är det bra. Från singelsläppta poppärlan "Här kommer alla känslorna", till Blondieinfluerade "Spegelboll" och underbara balladen "Tycker om när du tar på mig".
Det finns gott om potentiella hits på den här plattan och räkna med att sommaren kommer att bli Gessles, oavsett om den efterlängtade turnén blir av eller inte. Lättlyssnat, hitorienterat och en given storsäljare utan att för den skull inte vara insmickrande. Bara riktigt bra.

Fakta


POP
Per Gessle:
"Mazarin"
(Capitol/Emi)

Läs mer om