Som bekant har Vimmerby Teaterförening haft det tufft en tid. Före jul gick Anna Henningsson ut med beskedet att föreningen kommer att lägga ner om inte publiken blir större än den var under den kärva hösten. Ekonomin och entusiasmen får givetvis sina törnar när snittpubliken ligger på 30 personer.
- Vi har ju inte haft några föreställningar sedan dess men nu kommer åtminstone folk fram och frågar om biljetter och det märks att det finns ett intresse för vår verksamhet, säger Anna Henningsson.
Nu är det uppkavlade ärmar som gäller och inför årsmötet känner hon sig också laddad.
- Vi ska försöka få en styrelse som kan hålla och det är jätteviktigt. Det fungerar inte med bara några få som ska dra hela lasset.
Först ut för vårsäsongen är Riksteaterns uppmärksammade föreställning "Shakespeare & Beckett", två enaktare med Björn Gustafson i "Macbeth" av William Shakespeare och Thomas Hellberg i "Krapps sista band" av Samuel Beckett. Båda i egna bearbetningar.
- Dubbelt stort. Två stora skådespelare, två stora författare.
Björn Gustafson är en av landets mest älskade skådespelare och regissörer. Från Dramatens elevskola har karriären gått via Dramaten, Stockholms Stadsteater, Folkan och Maxim. Publiken har kunnat se honom i tv-serierna Dubbelstötarna, Dubbelsvindlarna, Studierektorns sista strid, Sjukan och En fyra för tre. Han har medverkat i många filmer, till exempel Värmlänningarna, Emil i Lönneberga och filmserien om Jönssonligan.
- Macbeth är en farlig pjäs, svår att lyckas med. Den anses dessutom föra olycka med sig. Men att ha ett projekt liggande ogenomförbart känns inte heller bra, säger Björn Gustafson, som haft projektet liggande en tid innan han genomförde det hela, inspirerad av Allan Edwalls föreställningar med masker på Teater Brunnsgatan Fyra.
Björn Gustafson använder istället enkla dockor, för att hålla isär rollerna.
Thomas Hellberg har haft ledande roller i en rad svenska och utländska filmer och tv-produktioner. Sedan 1971 har han varit engagerad vid Stockholms Stadsteater. Thomas Hellberg har arbetat med Riksteaterns uppsättningar av bland annat Brinner Paris och Hela sjukan. Han har haft huvudroller i pjäser som Faust, Maratondansen, Skål, Trassel och Alla var där. På tv och film har han bland annat setts i Rederiet, Apelsinmannen, Kopplingen, Rapport till himlen, Mannen på taket, Raskenstam och Mannen från Mallorca.
"Krapps sista band" är en av Beckets mest lättillgängliga pjäser. Den hade urpremiär 1958 på the Royal Court Theatre i London.
Krapp firar varje år sin födelsedag med att på sin gamla bandspelare spela in en återblick av det år som gått och passar också på att slumpmässigt lyssna på tidigare inspelningar.
På sin 60-årsdag bestämmer han sig för att lyssna på ett band han spelat in 30 år tidigare. Thomas Hellberg:
"Krapps luggslitna figur, som rotar bland sina band och grubblar över sitt liv gör honom både löjligt komisk och tragisk på samma gång. Överlägsenheten från ungdomen falnar och framkallar istället oändligt mycket mänskligare och upprivande känslor. När Krapp har avslutat sitt sista band är vi alla insvepta i hans ensamhet och lidande. Sådan är den retoriska och dramatiska kraften i pjäsen."
Söndag den 23 februari börjar alltså teatervåren med detta på Tullportsteatern i Vimmerby.
Hellberg och Gustafson först ut i teatervåren
Vimmerby Teaterförenings ordförande Anna Henningsson hoppas på storpublik när vårsäsongen startar på söndag.Av två skäl. För det första verkar föreningens krisrop i slutet av förra året ha väckt reaktioner. För det andra går man ut hårt, men en stor föreställning i tvåmannaförpackning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!