Videon inleds med en fnittrande Margaux Dietz som till lekfull bakgrundsmusik upplyser tittarna om att det ligger en man och sover utanför hennes ytterdörr.
ââJag har lĂ„st dörren, vi ska ringa polisen, sĂ€ger hon till kameran.
Men i stĂ€llet för att ringa till polisen filmar hon den blodiga och tillsynes utslagne mannen och lĂ„ter sin femĂ„rige son peta honom i sidan. NĂ€r influeraren vĂ€l plockar upp telefonen gĂ„r samtalet till den personliga trĂ€naren â som rĂ„der henne att pĂ„kalla ordningsmakten.
Moraliskt förfall
Videon, som laddades upp pÄ den egna Youtubekanalen med 290 000 prenumeranter, fick omedelbart stor spridning i sociala medier dÀr domen blev hÄrd.
Företag som haft samarbeten med Dietz gick snabbt ut och tog avstÄnd, och pÄ Twitter, dÀr influerarens namn toppade sökstatistiken i flera dagar, har ilskan varit nÀrmast total.
Videon har plockats ned, och Margaux Dietz har gjort avbön i ett InstagraminlÀgg dÀr hon betonar att hon inte uppfattade mannen som nödstÀlld, att hon bett honom honom om ursÀkt, och lovar bot och bÀttring.
Men kritikerna har inte lÄtit sig blidkas. Hur, undrar mÄnga, kan man göra underhÄllning av en hjÀlplös och skadad man snarare Àn att kalla pÄ hjÀlp? Var, frÄgar sig andra, Àr medmÀnskligheten och civilkuraget?
"GÄr pÄ magkÀnsla"
Det korta svaret Àr, enligt psykologen Siri Helle, att vi Àr djupt rotade i vÄra invanda mönster.
ââMan stannar inte upp i stunden, frĂ„gar sig vad Ă€r bĂ€st just nu, och fattar ett rationellt beslut, utan man gĂ„r pĂ„ magkĂ€nsla. Har man för vana att filma allting och lĂ€gga upp det, sĂ„ Ă€r det vad man kommer att göra i en extrem situation, sĂ€ger hon.
MÀnniskan Àr ett flockdjur med sociala normer som syftar till att gynna gruppens fortlevnad. Indignationen över videon Àr, anser Siri Helle, naturlig.
ââEn vĂ€ldigt hĂ„rt kodad norm Ă€r att vi ska ta hand om varandra och hjĂ€lpa den som Ă€r utsatt. NĂ€r nĂ„gon bryter den normen skapar det reaktioner, just för att upprĂ€tthĂ„lla den. Man vill visa för bĂ„de sig sjĂ€lv och andra att sĂ„ hĂ€r gör vi inte hĂ€r.
Brian Palmer, socialantropolog och lektor i religionsvetenskap vid Uppsala universitet, har i mÄnga Är skrivit och undervisat om civilkurage. Han tror ilskan handlar lika mycket om avsÀndaren som innehÄllet.
ââMargaux Dietz har hundratusentals följare som ger henne sitt förtroende. Det förtroendet sĂ€ljer hon, likt andra influerare, till företag som gör reklam för tonĂ„ringar och mĂ€nniskor i 20-Ă„rsĂ„ldern, sĂ€ger Brian Palmer.
ââDet finns nĂ„got cyniskt i det, och nĂ€r en sĂ„dan person begĂ„r ett övertramp kan vi kĂ€nna en viss skadeglĂ€dje. Att personen förtjĂ€nar kritik, eftersom hela affĂ€rsplanen kan uppfattas som oetisk.
Skratt pÄ barns bekostnad
Sociala medier dryper av innehÄll som gör underhÄllning av mÀnniskor som, beroende pÄ var man drar grÀnsen, kan anses befinna sig i en utsatt situation.
Vi skrattar Ät barn som skrÀms till förtvivlan av sina förÀldrar, Ät mÀnniskor som skadar sig och drÄpliga situationer med berusade personer som filmas snarare Àn ges en hjÀlpande hand.
Samtidigt har vi vant oss vid synen av mobilkameror i luften i samband med olyckor och polisingripanden. PÄ sociala medier gÄr det inte sÀllan att följa terrorattacker i realtid, med nÀrgÄngna bilder av döda och skadade.
Att plocka upp kameran och filma det avvikande har för mÄnga blivit naturligt och rutinmÀssigt. SÄ visar inte Margaux Dietz, med sitt sviktande omdöme, att hon helt enkelt Àr ett barn av sin tid?
Vi fÄr Ä ena sidan lÀra oss att det Àr viktigt att vara medmÀnskliga och ta hand om varandra. à andra sidan premieras, i de sociala mediernas tidevarv, att lÀgga upp roligt och extraordinÀrt innehÄll.
ââVi försöker balansera det dĂ€r. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt, om trycket frĂ„n sociala medier blir vĂ€ldigt stort, sĂ„ kan det gĂ„ ut över civilkuraget, sĂ€ger Siri Helle.
Brian Palmer Àr inne pÄ samma linje.
ââĂver huvud taget kan man sĂ€ga att konsumentkapitalism uppmuntrar oss till en hög grad av sjĂ€lvfokusering. Sociala medier accelererar detta i att det blir en tĂ€vling i att synas och gillas pĂ„ ett sĂ€tt vi inte sett tidigare.
Ansvaret utspÀtt
Han konstaterar att det i större sammanhang sker en utspĂ€dning av det upplevda ansvaret. Det Ă€r okej att filma olyckan eftersom alla andra gör det â nĂ„gon annan har sĂ€kert ringt polisen.
ââMen om du ensam trĂ€ffar nĂ„gon i en utsatt situation sĂ„ brukar ansvarskĂ€nslan vara större, sĂ€ger han.
Margaux Dietz lyfts av vissa fram som en symbol för ett moraliskt korrumperat samhÀlle, dÀr individen Àr sÄ upptagen med att saluföra jaget att medmÀnskligheten i det nÀrmaste gÄtt upp i rök.
Sedan ett drygt decennium tillbaka kan alla i alla lÀgen ta högkvalitativa bilder och filmer och sprida dem vind för vÄg. Tekniken, sÀger Brian Palmer, har utvecklats mycket snabbare Àn etiketten och etiken som omgÀrdar, eller kanske snarare borde omgÀrda, den.
BeteendeförĂ€ndringar, till skillnad frĂ„n teknisk utveckling, gĂ„r lĂ„ngsamt â och förutsĂ€tter diskussion. DĂ€rför har den utskĂ€llda influeraren, kanske nĂ„got ovĂ€ntat, enligt Brian Palmer fĂ„tt till stĂ„nd nĂ„got viktigt.
ââReaktionerna och diskussionerna som följt har varit otroligt viktiga och vĂ€rdefulla. Det Ă€r precis det som krĂ€vs för att skapa etik och etikett. SĂ„ paradoxalt nog har Margaux Dietz gjort en stor insats för folkbildningen.