Lap-See Lams långa farväl till kinakrogarna

Hon har utnämnts till en av Europas mest lovande konstnärer, nominerats till Future Generation Art prize och nästa år öppnar hennes soloutställning på Bonniers konsthall. Lap-See Lam rör sig sömlöst mellan olika gränser och uttryck – med de svenska kinakrogarna som fond.

"Jag jobbar mycket med materialen och det visuella. Jag fastnar vid något jag inte förstår och sedan kan jag vara kvar i det väldigt länge. Hade jag fått ett bokkontrakt eller möjligheten att göra en film hade jag nog känt mig mer begränsad", säger konstnären Lap-See Lam.

"Jag jobbar mycket med materialen och det visuella. Jag fastnar vid något jag inte förstår och sedan kan jag vara kvar i det väldigt länge. Hade jag fått ett bokkontrakt eller möjligheten att göra en film hade jag nog känt mig mer begränsad", säger konstnären Lap-See Lam.

Foto: Christine Olsson/TT

Sommarporträtt2021-07-28 09:30

Allt tog sin början 2014 när hennes föräldrar bestämde sig för att sälja restaurangen Bamboo Garden på Södermalm i Stockholm. Lap-See Lams mormor hade öppnat den på 70-talet och fast varken hon eller hennes syskon hade några tankar på att ta över den satte försäljningen i gång något inom Lap-See Lam – en process hon fortfarande befinner sig i.

Det var rädslan över att kinakrogarna och deras kulturhistoriska arv håller på att försvinna eftersom nya generationer inte vill driva dem vidare som fick Lap-See Lam att ta med sig skolans 3D-skanner till flera olika kinesiska restauranger i ett försök att bevara dem för sig själv, och eftervärlden.

– Det började i min egen personliga känsla att den restaurang jag vuxit upp på skulle försvinna men kom snabbt att breddas. Kinakrogen är en tydlig plats och symbol för den här tiden, diasporan och kulturhistorien. Men samtidigt en föreställd och konstruerad bild av "det kinesiska”. Jag tänkte att kinakrogens visuella språk var så bärande för platsen, och att platsen därför måste dokumenteras.

Tekniken brast

Lap-See Lam hade en nästintill utopisk förhoppning att skannern skulle kunna dokumentera krogarna i form av exakta modeller. Men under postproduktionen upptäckte hon håligheter av tekniska missar, och att folks rörelser och annat också kom med.

– Det misslyckandet öppnade upp för alla de här tankarna kring minnen och platser, och omöjligheten i att spara ned dem – som sedan har blivit till de här verken.

Alla hennes verk hittills har sin grund i det skannade materialet från krogarna.

Det första verket "Mother's tongue" (ett samarbete med Wingyee Wu) skildrar "kinakrogens berättelse" – början, förändring och spekulativa slut. Hennes andra verk "Phantom banquet" är ett stämningsfullt, snudd på spöklikt vr-verk som är en fortsättning på "Mother's tongue":s första kapitel – relationen mellan mor och dotter och generationskonflikten inom krogarna.

I sitt "Sommar i P1" som sändes i slutet av juli byggde Lap-See Lam vidare på den narrativa delen av sina verk och kinakrogarnas historia, från 1700-talets europeiska kineseri via Ostindiska Kompaniet till i dag. Radioformatet tvingade henne att sätta ord på det hon vill förmedla på ett mer konkret sätt än vad hon annars gör i sin konst.

Eget uttryck

Här utvecklade hon också figuren Singing Chef som presenterades i slutet av "Phantom banquet" och som kommer att ha en bärande roll i hennes kommande soloutställning på Bonniers konsthall till våren. En figur som delvis vuxit fram ur en upplevelse hennes bror hade på en kinakrog i Eskilstuna där han tyckte att krögaren var lustigt lik deras pappa.

– Jag blev intresserad av den rollen som finns på de här platserna, ofta är krögaren en äldre, kantonesisk, karismatisk man. Det blev ett frö som jag spann vidare på. Singing Chef är också lite som kaninen i "Alice i underlandet", en ledsagare som för oss framåt.

Lap-See Lam själv säger att hon arbetar med så många olika typer av former och konstnärliga uttryck för att kompensera för att hon inte har något särskilt som hon är riktigt bra på. Andra skulle nog beskriva henne som en multitalang som sömlöst rör sig mellan dåtid, nutid och framtid, mellan fantasi och verklighet, och olika konstformer.

Samtidigt finns hennes eget uttryck ständigt där – de suggestiva, spöklika och poetiska skildringarna av platser på väg att upplösas.

Collageartat och musikaliskt

I den vitmålade ateljéns höga tak hänger kostymer i papper med olika mönster och skuggspel. Det är Singing Chefs kostymer, som ska vara en del av utställningen på Bonniers konsthall tillsammans med bland annat ett ljudverk och ett skuggspel.

Lap-See Lam beskriver sin skapandeprocess som "collageartad" och "musikalisk", en prövande process där konstverken växer fram och hakar i varandra.

I hennes skapande finns en ambivalens: gör hon den här konsten för att det förväntas av henne som tredje generationens svensk-kines eller för att hon verkligen vill.

– Det finns en dubbelhet i att behöva representera något. Dels handlar det om att ta ägande över historien, att få folk att se platsen på ett annat sätt, mindre schabloniserat och svartvitt, dels om att befria mig själv från just denna historia.

Lap-See Lam har i perioder funderat på att bryta sig loss och göra konst kring något helt annat. Men samtidigt känner hon sig inte färdig. Kanske är det en livslång process.

– Jag hade ett fint samtal med en person som sade att det här kanske är ditt sätt att säga farväl till platsen. Mitt långa, utdragna sätt att göra det på. En sorgeprocess på något vis.

Fakta: Lap-See Lam

Konstnär född 1990 i Stockholm.

Studerade på konstskolan Idun Lovén 2011–2013 och på Kungliga Konsthögskolan, "Mejan", i Stockholm 2013–2020.

Har utnämnts till en av Europas 30 bästa unga konstnärer av Forbes, tilldelats Dagens Nyheters kulturpris 2021 och nominerats till internationella Future Generation Art prize.

Hennes verk har visats flera gånger i Sverige och internationellt. Moderna Museet har även köpt "Mother's tongue" och "Phantom banquet ghost" till sin permanenta samling. I sommar har hon en utställning i Trondheim och under 2022 en soloutställning på Bonniers konsthall.

Den 21 juli sändes hennes "Sommar i P1" som producerats av Axel Winqvist och delvis är inspirerat av konstverken "Mother's tongue" (2018) i samarbete med Wingyee Wu, "Phantom banquet" (2019) och "The singing chef" (2020-).


Fakta: Lap-See Lam om...

...att bevara en plats: "Jag vet inte om vi behöver de här monumenten egentligen. Är det verkligen platsen som ska vara bärare av våra minnen? Berättelserna kanske finns inom dig, i ditt hjärta."

...framgångarna: "Det är bekräftelser för stunden, men sedan har jag en så stark inre kritisk röst, och det är nog tur. Men varje sådan här grej är ju en möjlighet att få jobba vidare, och det är det enda jag vill, att få utforska saker på det här prövande sättet."

...sommaren: "Jag blir så stressad över alla de här idéerna som finns om sommaren – att man ska leva fullt ut då och sedan är resten av året arbete. Jag tycker att det är ganska skönt att jobba på sommaren, då kan man få lite mer arbetsro. Värmen är lite för mycket för mig."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!