Superhjälten "Iron man", som porträtterades av Robert Downey Jr i Marvels filmuniversum, skulle ha huvudrollen i ett spel utvecklat av svenska Avalanche. Spelet var under utveckling under tidigt 2010-tal.
Stockholmsstudion, som ligger bakom actionserien "Just cause", skulle använda sin teknik för att bygga stora, öppna världar till att låta den rustningsklädde hjälten flyga omkring och slåss med fiender.
"Hade knäckt studion"
Det berättar Christofer Sundberg, en av studions grundare, i en intervju med podcasten Min-Max.
– Men det var i utveckling under några år, två år. Och sedan blev det avbrutet, säger han.
Orsaken var att Disney ville snabba upp utvecklingen genom att låta Avalanche bygga ut utvecklingsgruppen kraftigt, enligt Sundberg.
– Jag var i upplösningstillstånd i slutet. Det var förkortad utvecklingsperiod, ökad budget, vi hade varit tvungna att anställda 70–80 personer till gruppen som jag sedan hade haft ansvar att hitta ett nytt projekt för. Men utvecklingstiden blev så kort så det hade varit omöjligt. Det hade knäckt studion totalt om vi hade gått med på det, säger han i podden.
Nytt storspel
I stället skrotades projektet, som flera anställda slitit med i 1,5–2 år.
– Det var tufft, vi behövde inte säga upp folk, för vi hade andra utvecklingsgrupper (de kunde gå till). Men så mycket tid och energi hade lagts på spelet och det såg fantastiskt ut, det var den tuffaste delen.
Sundberg har lämnat Avalanche och grundat Liquid Swords, som enligt företagets sajt arbetar på ett actionrollspel i en öppen värld med stor budget, så kallad AAA, som skapas i spelmotorn Unreal 5.