"Call of duty" tillbaka där allt började

Med fem huvudpersoner, bortglömda berättelser och i spelsammanhang ovanliga slagfält vill Activision visa upp en annan sida av andra världskriget i nya "Call of duty".
–Vi vill belysa saker som vi inte pratat om tidigare, säger manusförfattaren Alexa Ray Corriea.

En av de fem protagonisterna i "Call of duty: Vanguard" är Polina Petrova. "Hon är driftig, mer än någon annan jag spelat. Det som slog mig mest är att hon aldrig tvivlar på sig själv", säger Laura Bailey, som spelar den ryska prickskytten. Pressbild.

En av de fem protagonisterna i "Call of duty: Vanguard" är Polina Petrova. "Hon är driftig, mer än någon annan jag spelat. Det som slog mig mest är att hon aldrig tvivlar på sig själv", säger Laura Bailey, som spelar den ryska prickskytten. Pressbild.

Foto: Activision/TT

Spel2021-11-05 12:00

Den storsäljande förstapersonsskjutaren "Call of duty" är tillbaka där allting startade för spelserien en gång i tiden: andra världskriget, med nya titeln "Vanguard".

– Vi vill berätta berättelser från olika delar av världen och folk som var en del av kriget, men som det inte pratats om så mycket. Vi tar oss till Stilla havet, Nordafrika – vi får se belägringen av Tobruk, Stalingrad, säger manusförfattaren Alexa Ray Corriea vid huvudutvecklaren Sledgehammer, i en videointervju tillsammans med kollegan Belinda Garcia.

Spelet släpps i eftersvallet av skandalen på moderbolaget Activision Blizzard där en lång utredning lyft fram missförhållanden som sexuella trakasserier, diskriminering och ojämställd lönesättning. Men Corriea och Garcia, som båda anställdes i år, är inte sugna på att närmare kommentera det kontroversiella ämnet.

– I vårt skrivargrupp är hälften kvinnor, och flera är ickevita. Det är en samarbetsinriktad utmärkt grupp. Vi representerar på sätt och vis "Vanguard", en brokig skara som samlats för berätta en historia, på samma sätt som våra hjältar samlas för att utföra ett viktigt uppdrag, poängterar Alexa Ray Corriea.

I "Vanguard" följer spelaren fem protagonister med olika bakgrunder, kön och hudfärg som samlas i en specialstyrka som sänds in bakom fiendernas linjer.

– De är extremt olika, men jag tycker att de kompletterar varandra på överraskande sätt, säger Ray Corriea.

500 roller

En av de fem är den sovjetiska prickskytten Polina Petrova, inspirerad av verklighetens Ludmila Pavlitjenko.

– När jag började läsa på inför rollen var jag överraskad över hur många kvinnor det var i de sovjetiska styrkorna, det var inget jag lärde mig i skolan, säger Laura Bailey, som spelar henne.

Bailey har lånat ut sin röst till 500 spel- och tv-serier, och bland annat prisats för sin roll som Abby i "The last of us part II".

– Jag tror att mitt första spel var rollen i "Bloodrayne" (från 2002), som märkligt nog också bekämpade nazister, säger hon.

"Oerhört utmattande"

Förutom att röstskådespela används även hennes kropps- och ansiktsrörelser.

– Det här är ett av de första projekten där likheten är så påtaglig. Jag såg nyss mitt ansikte stort på en reklampelare på Times Square. Det är häpnadsväckande, säger hon.

Inspelningen var bitvis tuff, inte bara för att hon fick konka runt på tunga vapen.

– Det kan vara oerhört utmattande att spela in scener som är så känslosamma. Speciellt när det är tagning efter tagning där en familjemedlem dör. Det kan vara svårt att skaka av sig känslorna.

Tillåts bli känslosamt

Att de fem huvudpersonerna bildar en specialstyrka innebär ett steg bort från det storskaliga.

– Vi har redan gjort D-dagen, och "Band of brothers"-typen av strider och soldater. Med specialstyrkan får vi en lite mer intim berättelse. Det tillåter oss att bli känslosamma med rollfigurerna och deras upplevelser, säger Belinda Garcia.

Utifrån trailrar att döma verkar det dock inte råda brist på spektakulära actionsekvenser.

– Men vi visar inte upp de stora bombastiska för sakens skull. De har alla en betydelse och syfte, säger Alexa Ray Corriea.

"Call of duty: Vanguard" släpps den 5 november till pc, Playstation 4/5, Xbox One/Series X/S,

Fakta: Sledgehammer

Ansvariga för årets "Call of duty", det 18:e i ordningen, är Sledgehammer, vars senaste spel var 2017 års "Call of duty: WWII".

Men det är till stor del en ny studio jämfört med då. De två grundarna Glen Schofield och Michael Condrey lämnade den efter släppet, liksom en tredjedel av utvecklarna.

Sedan dess har bolaget anställt mängder med nytt folk vid huvudkontoret i Kalifornien, och dessutom bildat tre understudior i australiska Melbourne, kanadensiska Toronto och brittiska Guildford.


Fakta: Hjälp från Hoytema

"Call of duty: Vanguard" har tagit hjälp av den prisbelönte svensk-nederländske filmfotografen Hoyte van Hoytema, som bland annat har arbetat med spelfilmer som "Tenet" och "Dunkirk"

Han bidrog bland annat till att göra mer avskalade mellansekvenser, och att man använder sig av ett kameravinklar och -åkningar som om de filmats av en riktig person.

När det gäller ljussättningen fotograferades den gulaktiga himlen över Kalifornien i samband med skogsbränderna, vilket användes som referens till en bana som utspelar sig i det brinnande Stalingrad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!