Dark Horse är en relativt stor serietidningsutgivare i USA som kontrollerar fler än 300 varumärken, bland annat ”The mask” och ”Time cop”. Förutom serietidningar finns en division för filmer och tv-serier – exempelvis ”The umbrella academy” och ”Hellboy”-filmerna, samt en återförsäljare av bland annat leksaker.
Framtid för Hellboy?
Embracer skriver i ett pressmeddelande att många av varumärkena är attraktiva, exempelvis för att göra spel av. Dark Horse kommer att bli en av tio verksamhetsgrupper inom Embracer, och vd:n Mike Richarson ska fortsätta vid rodret.
”Jag måste säga, att framtiden för vårt företag har aldrig tidigare sett ljusare ut”, säger han i ett pressmeddelande.
Man skulle kunna tänka sig att Embracer är sugna på att göra någonting med exempelvis Hellboy. Den röda halvdemonen har förekommit i tre Hollywoodfilmer, den senaste från 2019. Han har förekommit som figur i ett tillägg till slagsmålsspelet "Injustice 2" och i "Brawhalla", men inte i något självbetitlat spel sedan ett mobilspel som släpptes 2009.
Gearbox och Saber växer
Embracer meddelar också en rad andra uppköpsplaner. En av de större är Perfect World Entertainment, med kontor i nederländska Amsterdam och Redwood i Kalifornien. Bolaget ligger bakom titlar som ”Star trek online” och överlevnadsactionspelet ”Remnant: From the ashes”. Alla 237 anställda blir en del av Gearbox, som Embracer köpte tidigare i år. Gearbox är bland annat kända för "Borderlands"-serien och världskrigsspelen "Brothers in arms".
Via dotterbolaget Saber – som bland annat ligger bakom "World war z" – köper Embracer även upp Miamibaserade Shiver Entertainment med närmare 20 anställda, som tidigare mest agerat stödstudio och bland annat arbetat med Switchportningen av slagsmålsspelet ”Mortal kombat 11”.
In i Saber-gruppen ska också ungerska animationsstudion Digic in, med hela 400 anställda. De ska hjälpa olika Embracerbolag med trailers, mellansekvenser och konceptbilder till koncernens storspel.
Digic har bland annat arbetat med trailers till "Call of duty: Vanguard", "Rainbow six extraction", "Destiny 2: Beyond light" och "Godfall".
Under Koch Media, även det ett dotterbolag, kommer Spotfilm att hamna. Med 18 heltidsanställda och åtta praktikanter sysslar de med videoströmningsplattformar i Tyskland