Niklas Natt och Dag stötte på "Drakar och demoner" när han gick på lågstadiet. Som för många andra var det själva lådan som först sög in honom. Den vilt stirrande albinokrigaren på omslaget ulovade en hel värld av coola äventyr. Men när han öppnade kartongen blev han besviken.
– Det fanns inte så mycket coolt inuti, utan nästan bara en massa text. Men jag insåg att alla de där coola sakerna fanns i själva texten. Så fick man lära sig att läsa, säger han.
– Och det var bara början på problemen. Man behövde ju mobilisera mer eller mindre ointresserade vänner. Då åkte man på att vara spelledare.
Niklas Natt och Dag har skrivit den hyllade romantrilogin "1793"–"1795" och han är aktuell med en ny svit med böcker. Så småningom övergav han "Drakar och demoner" när han upptäckte "tjuvrökningen och folkölets fröjder". Men han tror att barndomens rollspel har betytt mycket för kärleken till berättandet. Det var därför han tackade ja till att medverka, förklarar han.
– Det var en fantastisk plantskola för kreativt skapande. Och rollspel är en fantastisk arena för att utforska andra delar av sin identitet.
Ny rollspelsvåg
Nyutgåvan av "Drakar och demoner" ges ut av förlaget Fria Ligan och är bekostat av en insamlingskampanj på Kickstarter. Intresset har varit stort. Spelet finansierades efter bara fyra minuter och totalt har man dragit in nästan åtta miljoner kronor.
Att nostalgiska män i medelåldern är köpstarka kanske inte kommer som någon överraskning, men förlaget siktar även på helt nya spelare, förklarar Tomas Härenstam, vd och projektledare. Det klassiska tärningsrullandet har fått en nytändning, inte minst genom Netflix-succén "Stranger things".
– Det finns även ett stort fenomen nu med streamat rollspel, alltså folk som spelar rollspel inför kamera. Det finns ett gäng som heter Critical Role, som har miljontals följare och de har ju lockat in massor av nya personer i hobbyn, säger Härenstam.
"Talande ankor"
Intresset för "Dragonbane", som spelet heter i engelsk utgåva, är oväntat stort utomlands, berättar han. Dels tack vare förlagets goda rykte i spelvärlden, dels för att "Drakar och demoner" skiljer sig från amerikanska "Dungeons & dragons" och andra fantasyspel.
– Det finns en liten lättsamhet över "Drakar och demoner". Bland annat på grund av att det finns talande ankor och annat som gör att det blir inte den här blodigt allvarliga fantasyn, och det kanske behövs det i dessa tider, säger han.
Det nya spelet utspelas i något som heter Dimmornas dal. Det är en helt ny plats i "Drakar och demoner"-världen, och som spelvärld är den ganska liten.
– I den här dalen har det funnits ett gammalt drakdyrkande rike tidigare, men världen utanför hintar vi bara åt än så länge. Det blir lättare för en spelare att ta sig till en begränsad miljö än att man får hela världen direkt, säger Tomas Härenstam.
"Starka känslor"
Grundprinciperna i spelet är desamma som förr. Men samtidigt har man moderniserat och uppdaterat vissa aspekter, förklarar Härenstam.
– Framförallt för att göra det lite snabbare och enklare att komma in i. Rollspel förr var ofta pilliga och krävde ganska mycket huvudräkning vid bordet, säger han.
TT: Men får ni sura reaktioner från spelare som tycker att ni har förenklat för mycket?
– Det finns alltid de som tycker att det vi har gjort är ett hån och att "Drakar och demoner expert" från 1985 är det enda rätta. Så är det ju med den här typen av fandom, det betyder mycket för många och då har man också starka känslor.