Lars Gustavsson var som kreativt ansvarig så förknippad med Dices "Battlefield"-serie att han kallades "Mister Battlefield". Framöver väntar dock något helt annat när han tillsammans med Diceveteranerna Daniel Berlin, Vidar Nygren och Peter Hoyles börjar på ett vitt ark med nya studion TTK Games.
Exakt vad det blir för debutspel har de inte spikat, mer än att det rör sig om en förstapersonsskjutare som spelas med och mot andra via nätet. Kanske kommer "Battlefield"-spelare att känna igen sig?
– Vår förhoppning är nog att de kommer att bli slagna med häpnad. Det vore lite sorgligt om vi väljer att hoppa av vårt älskade gamla Dice och "Battlefield" för att göra en "Battlefield"-kopia. Vårt mål är att skaka om oss själva och få in mycket nytt blod, säger Lars Gustavsson, vd och kreativt ansvarig.
Görs i Unreal 5
Första spelet kommer att utvecklas i Unreal 5, branschens mest omtalade motor, som är en sorts infrastruktur och verktyg som spel bygger på. Unreal 5 har bland annat blivit omtalad för dess kapacitet att skapa oerhört realistiska världar.
– Många som kommer in har erfarenhet från Unreal, och kan komma i gång snabbt. Att det går fort att komma i gång är en av de stora styrkorna, att du kan prototypa, och se om det är roligt eller inte. Det känns som ett självklart val, säger Vidar Nygren, tekniskt ansvarig.
Lovar långsiktighet
Enligt bolaget har investerare, som de ännu inte kan avslöja så mycket om, lovat att satsa långsiktigt vilket ska borga för trygghet för de anställda.
– Jag blev tillfrågad om att starta en ny studio med solid försörjning för att kunna ta oss tid att bygga upp en studio från grunden, förklarar Gustavsson.
Om spelplanerna är vaga så är idéerna kring själva studion mer solida. En lärdom från pandemiåren är att satsa på en hybridlösning med möjlighet till både kontors- och hemmajobb. Grundarna har arbetat med att mejsla fram kärnvärden och vilken arbetskultur man vill ha.
– För min del betyder det väldigt mycket att man får tid att iterera. Väldigt bra design "nejlar" man aldrig på första försöket, säger Daniel Berlin, designchef, och syftar på den process där utvecklarna testar, gör om och förfinar.
Vill växa kraftigt
TTK Games har omkring tio anställda, men räknar med att växa till omkring 80–120 personer. Peter Hoyles har återvänt från Los Angeles, där han rekryterat grafiker de senaste sju åren.
– När jag återvände för några veckor sedan och började titta på folks portfolior så är det helt fantastiskt, vilken otroligt hög kvalitet och bredd det finns. Det var verkligen kul att se. Jag ropade hit resten av gänget för att visa hur mycket det egentligen finns här, säger han.
TTK Games har fyra vita män som grundare, men hoppas på att alla ska känna sig välkomna.
– Nu har vi möjlighet att sätta vägen framåt för att se till att vi får en mångfaldig studio med de perspektiv som mycket bättre speglar den miljön som finns där ute och de som kommer att spela våra spel, säger Lars Gustavsson.