Spider-Man Àr tillbaka, svingandes mellan New Yorks skyskrapor, i Insomniacs nya Àventyr. Det Àr tredje gÄngen som studion tar sig an den godhjÀrtade och stÀndigt utblottade superhjÀlten efter debuten 2018 och "Miles Morales" 2020, som bÄda blev kritiker- och försÀljningsmÀssiga framgÄngar.
I "Spider-Man 2" spÀnner utvecklarna pÄ amerikanska Imsomniac bÄgen ytterligare. Ett mÄtt pÄ utvecklarnas ambitionsnivÄ mÀrks redan i den inledande fajten mot Sandman, ett monster sÄ stort att Spider-Man kan stÄ pÄ dess nÀsa, som slÀnger brinnande bussar och vevar sina armar genom skyskrapor.
ââJag tror jag sade dag ett att jag vill öppna med Sandman, utan att ha en aning om hur komplicerat och tekniskt avancerat det skulle bli, sĂ€ger Bryan Intihar, ansvarig för spelets vision.
Behöver komma vidare
I "Spider-Man 2" Àr det bÄde Peter Parkers och Miles Morales spindelmÀn som spelaren kontrollerar, samt deras civila alter egon som har sina egna individuella berÀttelser.
ââDet Ă€r en berĂ€ttelse om tvĂ„ "Spider-men" som för att komma framĂ„t mĂ„ste förlika sig med sitt förflutna. För bĂ„de Pete och Miles har pĂ„ sĂ€tt och vis fastnat, sĂ€ger Intihar.
I en öppen spelvÀrld finns alltid den berÀttelsemÀssiga utmaningen för skaparna att spelaren kan göra saker och ting i vilken ordning den vill.
I "Spider-Man 2" kan spelaren dessutom med ett knapptryck byta mellan figurerna. Det leder till frÄgor om vad den andra Spider-Man har för sig, och vart den tar vÀgen nÀr man byter.
ââDet blir dubbelt sĂ„ komplicerat, för det Ă€r svĂ„rt nog att berĂ€tta en berĂ€ttelse om en hjĂ€lte.
Bryan Intihar medger att han bÄde en och tvÄ gÄnger ifrÄgasatte beslutet under utvecklingen.
ââMen Ă€ven om det lett till nĂ„gra av de svĂ„raste samtalen och tuffaste utmaningarna, sĂ„ Ă€r lösningarna man kommer fram till det som gör spelet till en unik upplevelse.
Inte förstöra
Med tvĂ„ lyckade slĂ€pp i bagaget Ă€r förvĂ€ntningarna pĂ„ "Spider-Man 2" stora. Bryan Intihar betonar att det har handlat en hel del om att inte sabba det som var omtyckt, utan snarare att förfina och bygga ut det. Stridssystemet kompletteras med en ny förmĂ„ga att skjuta ut en lina som man sedan kan gĂ„ pĂ„ (för att exempelvis överraska fiender frĂ„n luften), medan nĂ€tvingar â dĂ€r hjĂ€ltarna kan glida genom luften â adderas till svingandet. Det sistnĂ€mnda gör att protagonisterna snabbare kan ta sig fram pĂ„ den stora kartan, som svĂ€llt och förutom Manhattan numera innehĂ„ller New York-stadsdelarna Queens och Brooklyn.
Insomniac sitter pÄ vÀstkusten, och har kanske dÀrför en nÄgot romantisk bild av New York. Bryan Intihar fÄr nÄgot nÀstan drömskt över sig nÀr han tÀnker pÄ den verkliga förlagan, och Insomniacs tolkning av den.
ââDet har sin egen karaktĂ€r. Och, du förstĂ„r, vi gör ju en hel del saker med staden som blir lite galna. Och jag tror att om du ser pĂ„ den som en personlighet, sĂ„ förstĂ„r du varför Peter och Miles kĂ€mpar sĂ„ hĂ„rt för att skydda den.