Spider-Man är tillbaka, svingandes mellan New Yorks skyskrapor, i Insomniacs nya äventyr. Det är tredje gången som studion tar sig an den godhjärtade och ständigt utblottade superhjälten efter debuten 2018 och "Miles Morales" 2020, som båda blev kritiker- och försäljningsmässiga framgångar.
I "Spider-Man 2" spänner utvecklarna på amerikanska Imsomniac bågen ytterligare. Ett mått på utvecklarnas ambitionsnivå märks redan i den inledande fajten mot Sandman, ett monster så stort att Spider-Man kan stå på dess näsa, som slänger brinnande bussar och vevar sina armar genom skyskrapor.
– Jag tror jag sade dag ett att jag vill öppna med Sandman, utan att ha en aning om hur komplicerat och tekniskt avancerat det skulle bli, säger Bryan Intihar, ansvarig för spelets vision.
Behöver komma vidare
I "Spider-Man 2" är det både Peter Parkers och Miles Morales spindelmän som spelaren kontrollerar, samt deras civila alter egon som har sina egna individuella berättelser.
– Det är en berättelse om två "Spider-men" som för att komma framåt måste förlika sig med sitt förflutna. För både Pete och Miles har på sätt och vis fastnat, säger Intihar.
I en öppen spelvärld finns alltid den berättelsemässiga utmaningen för skaparna att spelaren kan göra saker och ting i vilken ordning den vill.
I "Spider-Man 2" kan spelaren dessutom med ett knapptryck byta mellan figurerna. Det leder till frågor om vad den andra Spider-Man har för sig, och vart den tar vägen när man byter.
– Det blir dubbelt så komplicerat, för det är svårt nog att berätta en berättelse om en hjälte.
Bryan Intihar medger att han både en och två gånger ifrågasatte beslutet under utvecklingen.
– Men även om det lett till några av de svåraste samtalen och tuffaste utmaningarna, så är lösningarna man kommer fram till det som gör spelet till en unik upplevelse.
Inte förstöra
Med två lyckade släpp i bagaget är förväntningarna på "Spider-Man 2" stora. Bryan Intihar betonar att det har handlat en hel del om att inte sabba det som var omtyckt, utan snarare att förfina och bygga ut det. Stridssystemet kompletteras med en ny förmåga att skjuta ut en lina som man sedan kan gå på (för att exempelvis överraska fiender från luften), medan nätvingar – där hjältarna kan glida genom luften – adderas till svingandet. Det sistnämnda gör att protagonisterna snabbare kan ta sig fram på den stora kartan, som svällt och förutom Manhattan numera innehåller New York-stadsdelarna Queens och Brooklyn.
Insomniac sitter på västkusten, och har kanske därför en något romantisk bild av New York. Bryan Intihar får något nästan drömskt över sig när han tänker på den verkliga förlagan, och Insomniacs tolkning av den.
– Det har sin egen karaktär. Och, du förstår, vi gör ju en hel del saker med staden som blir lite galna. Och jag tror att om du ser på den som en personlighet, så förstår du varför Peter och Miles kämpar så hårt för att skydda den.