En hel avdelning stoppar "Call of dutys" fuskare

Redan innan spelet ens är släppt är fuskarna beredda att ta sig an det senaste "Call of duty". Men spelbolaget Activision säger sig vara redo. –Vi har en hel avdelning som jobbar mot det, säger den kreativt ansvarige Greg Reisdorf.

Tiotusentals personer har avslöjats med att fuska i "Call of duty". Pressbild.

Tiotusentals personer har avslöjats med att fuska i "Call of duty". Pressbild.

Foto: Activision

Spel2023-11-11 08:04

"Modern warfare III" står för dörren, redo att ta sig an spelare från världens alla hörn. Men utanför spelets slagfält pågår en annan kamp – den ständiga katt- och råttaleken mellan fuskarna och spelskaparna.

Redan under höstens betaversion rapporterades spelare använda otillåtna hjälpmedel, exempelvis programvaror som hjälper till att sikta eller se genom väggar.

– Vi har ett stort fokus på att förhindra och stoppa fusk. Vi har en hel avdelning, rikoschettgruppen, som arbetar med frågan. Så snart vi andra ser något går vi ut på Slacktrådar och identifierar problemen, säger Greg Reisdorf, kreativ chef för flerspelardelen vid Activisionutvecklaren Sledgehammer Games.

"Vill respektera spelarna"

Problemet är enormt. I somras meddelade Activision att man stängt av 14 000 konton från förra årets "Modern warfare II" och battle royale-titeln "Warzone". Men kampen lär fortsätta, när fuskarna hittar nya vägar runt de hinder som sätts upp.

– Vi vill respektera spelarna, och se till att de har den bästa möjliga upplevelsen, och om någon försöker att förstöra den upplevelsen för någon annan så vill vi helt klart stoppa den, säger Reisdorf.

Hur stor andel av köparna som ger sig in i flerspelarläget vill han inte gå in på, men han säger att det är här som spelarna lägger ned mest tid i spelet, inte sällan många hundratals timmar.

Det gör att man har en lite annan inställning till banorna, jämfört med den berättelsedrivna ensamspelarläget.

– Vi har ljusare banor. Vi försöker att särskilja oss från de här dystra, mörka tonen i spelet. För om du låter spelare tillbringa hundratals timmar i det så får du dystra, mörka spelare, och vi vill ha glada spelare.

Samma känsla

Nostalgi är ett tema i årets upplaga, där banorna från 2009 års upplaga av spelet har plockats fram och putsats upp med den senaste tekniken.

– Vi jobbade hårt med att få det att kännas som du föreställde dig det, inte hur det egentligen var, säger designchefen Zach Hodson.

"En sak som vi är ute efter är ren glädje på många sätt. Vi har gjort mycket inom spelet för att ge omedelbar återkoppling", säger Greg Reisdorf på Sledgehammer. Pressbild.
"En sak som vi är ute efter är ren glädje på många sätt. Vi har gjort mycket inom spelet för att ge omedelbar återkoppling", säger Greg Reisdorf på Sledgehammer. Pressbild.
Fakta: "Call of duty"

Activisions förstapersonsskjutare "Call of duty" är en spelserie som har funnits sedan 2003. De första spelen utspelades under andra världskriget, men sedan det första "Modern warfare" från 2007 har de befunnit sig i främst andra tidsåldrar.

För att hålla en hög utgivningstakt på ungefär ett spel om året turas tre företag – Sledgehammer, Infinity Ward och Treyarch – om att utveckla spelen. Även Raven Software har på senare år fått en viktigare roll.

Årets "Call of duty" är det tjugonde spelet i huvudserien och har utvecklats av Sledgehammer. Det är en direkt uppföljare till 2022 års "Modern warfare 2", som i sin tur var en uppföljare till en omstart av "Modern warfare"-spelen från 2019.

Spelet släpps den 10 november till Playstation 4/5 Xbox One/Series och pc.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!