Förstapersonsskjutarserien "Halo" har gått hand i hand med Xbox. För nästan precis 20 år sedan släpptes det första spelet i serien, "Halo: Combat evolved", till den första generationen Xbox. Spelet lanserades som själva incitamentet till att köpa en Xbox.
De första spelen utvecklades av Bungie, men när studion blev självständig igen från Microsoft 2009 tog 343 Industries över, som sedan dess har släppt "Halo 4" (2012), "Halo 5: Guardians" (2015) och nu "Halo infinite".
– Vi har kanske klivit ut ur Bungies skugga på sätt och vis. Med både fyran och femman kändes det som att vi var tvungna att bevisa någonting, att vi som studio behövde sätta vår prägel på det, säger Steve Dyck vid 343 Industries.
Utamanande världsbyggande
Master Chief – den karakteristiske supersoldaten med grön dräkt – är tillbaka. När "Infinite" inleds svävar han livlös i rymden, där han plockas upp av piloten Fernando Esparza som väcker honom till liv.
Vad som egentligen har hänt Chief vet man inte – ett berättartekniskt drag för att locka in även de spelare som inte har följt serien i 20 år. Det finns en tråd att följa även om man aldrig har spelat ett "Halo"-spel tidigare, hävdar skaparna.
De första banorna är traditionellt linjära, men sedan landar Master Chief på Zeta Halo, där en öppen värld väntar.
Änterhake förändrar allt
Den här gången är Master Chief även utrustad med en änterhake. Föremålet introduceras direkt vid spelets början. Det kan låta som ett enkelt tillägg, men förändrar allt från hur och var Master Chief tar sig fram till hur han tar sig an strider. Den känns både rolig, enkel och naturlig – vilket ironiskt nog innebär att den var svår för 343 att få till.
– Det var mycket jobb, men samtidigt – när den väl infördes så tyckte alla att det var värt det, säger Paul Crocker, en av spelets manusförfattare.
Likt det första "Halo", var det tänkt att "Halo infinite" skulle släppas vid lanseringen av Xbox Series X/S. Men en blek trailer i juli 2020 för spelet skapade osäkerhet, och 343 fick ytterligare ett år på sig.
Samarbetsläge saknas
Under året har skaparna bland annat gjort att AI:n på marinkårssoldater förbättrats, så att de kan följa Chief på Zeta Halo, och infört minibossar.
– Att vi fick chansen att ta ett djupt andetag, och fokusera på rätt saker, är till stor del anledningen till att vi får goda recensioner nu, säger Crocker.
"Infinite" antyder att det är tänkt att spelet ska leva vidare. Crocker och Dyck säger att det är tänkt som en grund, med förhoppningen om att det ska kunna uppdateras kontinuerligt de kommande tio åren. En sak som redan nu är utlovad är ett samarbetsläge för berättelsen (co-op) som tidigast kommer i maj.
Även om det mesta är nytt är "Halo infinite" på sätt och vis som att gå tillbaka till rötterna för 20 år sedan, ett slags "andlig omstart".
– Målet var att om "Halo: Combat evolved" hade gjorts i dag, vad hade man gjort? Det var det vi försökte åstadkomma, säger Paul Crocker