Ett av vĂ€rldens största spel – inte lĂ€ngre nog

"Legaue of legends" Ă€r ett av vĂ€rldens största pc-spel. I tio Ă„r var det tillrĂ€ckligt för Riot Games, men inte lĂ€ngre. –VĂ„r strĂ€van Ă€r att bli framtidens underhĂ„llningsföretag, med spel i centrum, sĂ€ger Jeremy Lee, exekutiv producent pĂ„ den amerikanska studion.

Riots högkvarter i West Los Angeles i USA. Pressbild.

Riots högkvarter i West Los Angeles i USA. Pressbild.

Foto: Riot Games.

Spel2023-04-04 05:00

Hösten 2019 presenterade Riot planerna pÄ flera nya spel. Det kanske inte lÄter sÄ ovanligt för en jÀttespelskapare med tusentals anstÀllda vÀrlden över. Men för Riot var det unikt. Fram till dess hade bolaget bara slÀppt ett enda större spel, det dÄ tio Är gamla "League of legends".

Jeremy Lee, ansvarig för "League" pÄ studion, beskriver kursÀndringen som att Riot Games pÄ allvar adderade plural-S i "Games".

– Vi ville aldrig vara ett "ettspels"-företag, vi ville vara det mest spelarfokuserade bolaget, sĂ€ger han.

Man skulle kunna se det som att Riot hade tappat förtroende för sin stortitel och ville sprida riskerna, nÀr man presenterade det som blev förstapersonsskjutaren "Valorant", och kortspelet "Legends of Runeterra". Jeremy Lee vÀljer en annan syn:

– De lockar en annan typ av spelare, men med samma grundinstĂ€llning av att vara spelarfokuserade, sĂ€ger han.

Gratis och entrÀget

Spelstudion Riot började mer som en filosofi Àn en spelidé. Spel borde vara gratis, och de borde fortsÀtta att uppdateras lÄngt efter slÀpp. Inspirerade av den hemsnickrade "Warcraft 3"-modden "Defense of the ancients" ("Dota"), började grundarna fila pÄ vad som skulle bli "League of legends" i mitten pÄ 00-talet.

I det strategiska spelet ska fem spelare i ett lag med varsin hjÀlte förstöra motstÄndarens bas.

DÄtidens utgivare var skeptiska till ett spel som varken skulle sÀljas eller ha ett ensamspelarlÀge. Men till sist hade Riot skrapat ihop nÄgra miljoner dollar frÄn riskkapitalister och 2009 kunde spelet slÀppas.

– NĂ€r "League of legends" slĂ€pptes var det nyskapande med gratisspel. Vi ville att de som letade efter det bĂ€sta tĂ€vlingsinriktade spelet skulle ge "League of legends" en chans, berĂ€ttar Jeremy Lee.

– Alla tyckte att vi var galna. Men vi upptĂ€ckte att de spelare som gillar spelet ville se det leva vidare och frodas och de betalade gĂ€rna för saker som gav dem mycket vĂ€rde och gjorde deras spelupplevelse mer personlig. PrimĂ€rt bekostar vi spelet och Riot genom kosmetiska köp.

VM i Sverige

En annan del i "Leagues" framgÄngssaga Àr satsningen pÄ e-sport, dÀr det allra första vÀrldsmÀsterskapet hölls pÄ Dreamhack i Sverige 2011.

– Spelare frĂ„gade efter turneringar, och vi ville ha lite prispotter. Det blev en e-sport helt enkelt för att vi följde vĂ„r spelarbas, sĂ€ger Lee.

NÀr han började pÄ Riot 2015 hade League stabiliserat sig som ett av de populÀraste pc-spelen i vÀrlden, med regelbundna uppdateringar.

– Folk började frĂ„ga efter nĂ„got större, möjligheten att fördjupa sin kĂ€rlek till spelet, oavsett om det var inom spelet eller utanför. Cosplay började bli större, folk gjorde egna teckningar som de lade ut pĂ„ nĂ€tet, beskriver han.

Riot hade experimenterat en del med andra medier redan tidigare. NÀr figuren Jinx presenterades 2013 gjordes det med en musikvideo. Det som Lee beskriver som ett kÀrleksbrev till spelarna besvarades, och de bad om mer. Jinx-succén lade grunden och Riot byggde vidare med de virtuella banden Pentakill, K/DA och True Damage, som alla blivit framgÄngsrika.

Tv-serie nÄdde ny publik

2021 togs nÀsta steg, nÀr animerade tv-serien "Arcane" hade premiÀr pÄ Netflix. Serien lÄg pÄ strömningsjÀttens globala topp-tio-lista i sex veckor, och förnyades strax till en andra sÀsong.

– Jag tror att "Arcane" nĂ„dde en helt ny publik, som kanske aldrig spelat spelet och aldrig kommer att göra det, sĂ€ger Lee.

Satsningen pÄ att expandera "Leagues" universum har fortsatt. I februari presenterade Riot tre nya spel som görs av andra studior dÀr Riot Forge Àr utgivare.

– Vi pĂ„ Riot vill pĂ„ sĂ€tt och vis bli den nya sortens underhĂ„llningsföretag, dĂ€r spel Ă€r i centrum men dĂ€r vi kan ge upplevelser inom och utanför spelet.

Även om Riot de senaste Ă„ren expanderat "Leagues"-varumĂ€rket sĂ„ verkar det inte vara nĂ„gon regelrĂ€tt uppföljare pĂ„ gĂ„ng, om man fĂ„r tro Lee.

– Som jag ser det sĂ„ har vi redan "League of legends 2", eftersom vi fortsatt att uppdatera spelet varannan vecka de senaste 13 Ă„ren. Vi har velat införa förbĂ€ttringar och nytt innehĂ„ll utan att behöva vĂ€nta pĂ„ ett nytt större slĂ€pp, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Vi fortsĂ€tter att investera, och ska fortsĂ€tta att förbĂ€ttra och modernisera det för generationer framöver. Det Ă€r vĂ„rt mĂ„l.

"League of legends" fortsÀtter att frodas och Äterfinns oftast pÄ topplistor över de populÀraste pc-spelen. Enligt Riot sjÀlva Àr spelet det största sett till antalet spelare per mÄnad och antalet spelade timmar. Pressbild.
"League of legends" fortsÀtter att frodas och Äterfinns oftast pÄ topplistor över de populÀraste pc-spelen. Enligt Riot sjÀlva Àr spelet det största sett till antalet spelare per mÄnad och antalet spelade timmar. Pressbild.
Fakta: 600 miljoner "League"-spelare

Riot Games grundades 2006 och slÀppte debuttiteln "League of legends" 2009.

De senaste Ärtiondet sÀgs 600 miljoner spelare ha spelat nÄgot av de spel som bygger pÄ "League of legends" universum. I oktober 2021 spelade 180 miljoner, vilket enligt Riot var bolagets största siffra.

Riot uppger att siffrorna bygger pÄ aktiva spelarkonton i nÄgot av titlarna "League of legends", "League of legends: Wild rift", "Legends of Runeterra", "Teamfight tactics" och "Fight for the Golden spatula" (som finns i Kina).

Vid sidan om "League"-spelen slÀppte Riot den taktiska förstapersonsskjutaren "Valorant" 2020, som snabbt fick en mÄngmiljonpublik och e-sportscen.

KĂ€lla: Riot.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!