Hösten 2019 presenterade Riot planerna pÄ flera nya spel. Det kanske inte lÄter sÄ ovanligt för en jÀttespelskapare med tusentals anstÀllda vÀrlden över. Men för Riot var det unikt. Fram till dess hade bolaget bara slÀppt ett enda större spel, det dÄ tio Är gamla "League of legends".
Jeremy Lee, ansvarig för "League" pÄ studion, beskriver kursÀndringen som att Riot Games pÄ allvar adderade plural-S i "Games".
ââVi ville aldrig vara ett "ettspels"-företag, vi ville vara det mest spelarfokuserade bolaget, sĂ€ger han.
Man skulle kunna se det som att Riot hade tappat förtroende för sin stortitel och ville sprida riskerna, nÀr man presenterade det som blev förstapersonsskjutaren "Valorant", och kortspelet "Legends of Runeterra". Jeremy Lee vÀljer en annan syn:
ââDe lockar en annan typ av spelare, men med samma grundinstĂ€llning av att vara spelarfokuserade, sĂ€ger han.
Gratis och entrÀget
Spelstudion Riot började mer som en filosofi Àn en spelidé. Spel borde vara gratis, och de borde fortsÀtta att uppdateras lÄngt efter slÀpp. Inspirerade av den hemsnickrade "Warcraft 3"-modden "Defense of the ancients" ("Dota"), började grundarna fila pÄ vad som skulle bli "League of legends" i mitten pÄ 00-talet.
I det strategiska spelet ska fem spelare i ett lag med varsin hjÀlte förstöra motstÄndarens bas.
DÄtidens utgivare var skeptiska till ett spel som varken skulle sÀljas eller ha ett ensamspelarlÀge. Men till sist hade Riot skrapat ihop nÄgra miljoner dollar frÄn riskkapitalister och 2009 kunde spelet slÀppas.
ââNĂ€r "League of legends" slĂ€pptes var det nyskapande med gratisspel. Vi ville att de som letade efter det bĂ€sta tĂ€vlingsinriktade spelet skulle ge "League of legends" en chans, berĂ€ttar Jeremy Lee.
ââAlla tyckte att vi var galna. Men vi upptĂ€ckte att de spelare som gillar spelet ville se det leva vidare och frodas och de betalade gĂ€rna för saker som gav dem mycket vĂ€rde och gjorde deras spelupplevelse mer personlig. PrimĂ€rt bekostar vi spelet och Riot genom kosmetiska köp.
VM i Sverige
En annan del i "Leagues" framgÄngssaga Àr satsningen pÄ e-sport, dÀr det allra första vÀrldsmÀsterskapet hölls pÄ Dreamhack i Sverige 2011.
ââSpelare frĂ„gade efter turneringar, och vi ville ha lite prispotter. Det blev en e-sport helt enkelt för att vi följde vĂ„r spelarbas, sĂ€ger Lee.
NÀr han började pÄ Riot 2015 hade League stabiliserat sig som ett av de populÀraste pc-spelen i vÀrlden, med regelbundna uppdateringar.
ââFolk började frĂ„ga efter nĂ„got större, möjligheten att fördjupa sin kĂ€rlek till spelet, oavsett om det var inom spelet eller utanför. Cosplay började bli större, folk gjorde egna teckningar som de lade ut pĂ„ nĂ€tet, beskriver han.
Riot hade experimenterat en del med andra medier redan tidigare. NÀr figuren Jinx presenterades 2013 gjordes det med en musikvideo. Det som Lee beskriver som ett kÀrleksbrev till spelarna besvarades, och de bad om mer. Jinx-succén lade grunden och Riot byggde vidare med de virtuella banden Pentakill, K/DA och True Damage, som alla blivit framgÄngsrika.
Tv-serie nÄdde ny publik
2021 togs nÀsta steg, nÀr animerade tv-serien "Arcane" hade premiÀr pÄ Netflix. Serien lÄg pÄ strömningsjÀttens globala topp-tio-lista i sex veckor, och förnyades strax till en andra sÀsong.
ââJag tror att "Arcane" nĂ„dde en helt ny publik, som kanske aldrig spelat spelet och aldrig kommer att göra det, sĂ€ger Lee.
Satsningen pÄ att expandera "Leagues" universum har fortsatt. I februari presenterade Riot tre nya spel som görs av andra studior dÀr Riot Forge Àr utgivare.
ââVi pĂ„ Riot vill pĂ„ sĂ€tt och vis bli den nya sortens underhĂ„llningsföretag, dĂ€r spel Ă€r i centrum men dĂ€r vi kan ge upplevelser inom och utanför spelet.
Ăven om Riot de senaste Ă„ren expanderat "Leagues"-varumĂ€rket sĂ„ verkar det inte vara nĂ„gon regelrĂ€tt uppföljare pĂ„ gĂ„ng, om man fĂ„r tro Lee.
ââSom jag ser det sĂ„ har vi redan "League of legends 2", eftersom vi fortsatt att uppdatera spelet varannan vecka de senaste 13 Ă„ren. Vi har velat införa förbĂ€ttringar och nytt innehĂ„ll utan att behöva vĂ€nta pĂ„ ett nytt större slĂ€pp, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââVi fortsĂ€tter att investera, och ska fortsĂ€tta att förbĂ€ttra och modernisera det för generationer framöver. Det Ă€r vĂ„rt mĂ„l.