"Warhammer 40 000" är ett dystopiskt brädspel med krig, mutanter och utomjordingar. Det omfattande universumet som målas upp ligger till grund för actionspelet "Warhammer 40 000: Darktide", som släpptes till pc i slutet av november. Brädspelet har en stor och hängiven publik.
– Vi har alltid haft för avsikt att göra spelet på ett sätt så att inte bara folk som känner till det ska bli intresserade, säger Victor Magnuson vid Fatshark.
Krävande samarbete
Likt föregångarna är det däremot fortfarande samarbete som står i fokus när man tillsammans med tre andra skjuter monster i massor. En av hemligheterna i en så kallad co-op-skjutare är att inte erbjuda några genvägar när det kommer till just samarbetet.
– Det är ett arv vi har fått från (zombiespelet) "Left for dead". Det är nog många som inte riktigt fattar det när de gör ett liknande spel. Man måste låta spelet kräva att man samarbetar. Det måste finnas scenarier där du inte kan klara dig själv, säger han och fortsätter:
– Sedan finns det en jäkla massa andra saker som är svåra, som att det är precis lagom många och komplicerade fiender för att fyra personer ska kunna stå bredvid varandra och ha fullt upp, och att det känns som att alla bidrar till att man överlever.
En del barnsjukdomar
När spelet släpptes fanns en del barnsjukdomar, bland annat har några drabbats av att spelet kraschar. Skaparna förklarar en del bekymmer med att det är svårt att utveckla för pc, där det finns en mängd hårdvarukombinationer att ta i beaktande. Ett fel som drabbar en halv procent av användarna kanske aldrig upptäcks i testmiljön, medan det blir högst tydligt när hundratusentals kör spelet.
– Det är hemskt att vissa måste drabbas av det, men jag vet inte hur man skulle ha löst det innan, säger Victor Magnuson.
"Ska bli så kul"
Mycket har redan hunnit fixas genom uppdateringar, så kallade patchar. Magnuson lyfter fram att servrarna höll för trycket, något som onlinespel ofta inledningsvis har problem med, och säger sig även vara nöjd med responsen som "Darktide" fått.
Titeln har också blivit en av 2022 års storsäljare på distributionsplattformen Steam.
Fatshark har använt sig av lärdomarna från de tidigare spelen till att redan från början bygga "Darktide" med planen på att låta spelet växa. Det ska gå lätt att lägga till nya banor, klasser och annat. Det går också att göra saker som att släcka ljusen på vissa banor för alla spelarna, och tvinga dem att köra endast med ficklampor.
– Det coola med "Darktide" är att vi faktiskt på så många fronter har byggt det på ett sätt så att det går att lägga till så jäkla mycket spännande och roliga grejer. Det ska bli så kul att utveckla det här spelet, säger Victor Magnuson.