Speljätten EA nämnde sina planer om ett namnbyte i två meningar en bra bit ned i ett pressmeddelande om försäljningsframgångarna med det senaste spelet i den långlivade serien.
Men att det nämndes överhuvudtaget ses som ett tecken på allvaret.
– Jag kan inte minnas att de någonsin gett ut ett meddelande där de säger att vi är i förhandlingar om att förnya licensen. Det sänder helt klart något av ett budskap, säger Peter Moore, tidigare i olika chefsroller på EA, till The New York Times.
Fifa svarade med att man kommer att anta en ny kommersiell positionering kring spelande och esport och att det "är tydligt att det behöver finnas ett utrymme med fler än en aktör som kontrollerar alla rättigheter."
Enorm försäljningsframgång
EA:s "Fifa"-spel brukar toppa den svenska försäljningslistan över sålda spel och så ser det ut på flera håll i världen. Enligt Forbes hade spelserien i början av året passerat hisnande 325 miljoner sålda exemplar sedan 1993, alltid med det internationella fotbollsförbundets akronym i namnet. Dessutom tillkommer stora summor för mikrotransaktioner kopplat till spelläget "Fifa ultimate team".
Orsaken till att Fifa och EA riskerar att inte komma överens om en fortsättning uppges vara ekonomisk. Fifa sägs vilja ha dubbelt så mycket pengar för att EA ska få ha bokstavskombinationen i sin titel. Enligt The New York Times är licensavtalet värt 150 miljoner dollar per år. Fifa ska ha krävt en prislapp på en miljard dollar för den kommande fyraårscykeln.
Behöver inte namnet?
Bloombergs kolumnist Tae Kim tror inte att köparna bryr sig så mycket om namnet, så länge spelet innehåller alla spelare och lag.
"Till syvende och sist så behöver inte EA 'Fifa'-namnet längre", skriver han.
Andra tror att ett namnbyte kan få stora konsekvenser. Mio Kato, analytiker vid Lightstream Research och Smartkarma, säger i en skriftlig kommentar till TT att han tror att det är riskabelt för EA att inte betala pengarna.
"Med tanke på omfattningen av försäljningen de genererar från Fifa-serien. Det här kan öppna upp möjligheten för Konamis 'Efootball' eftersom de två serierna generellt har konkurrerat med varandra när det handlar om det spelmässiga och man kan argumentera för att Konamis erbjudande är bättre omtyckt även om det är mindre känt och mindre kommersiellt framgångsrikt."
Konami kliver fram?
Kato jämför med basketspelen. När rättigheterna inte längre var EA-exklusiva gick Take Twos "NBA2K"-serie förbi EA:s "NBA live". 2020 års upplaga av EA:s variant ställdes också in.
Mio Kato tror att Fifa kan vara intresserade av att sprida namnlicenserna till flera olika spel, även över de klassiska genregränserna och kanske ha något samarbete med "Fortnite".
Och även om Konamis nya "Efootball" – som bytt namn från "Pro evolution soccer" – sågats med fotknölarna, så ser han potential för Konamis fotbollstitlar.
"EA har generellt fått tung kritik för sina slappa uppdateringar av titeln och överaggressiva intäktsgenerering, så om Konami kan kliva fram och leverera ett bättre spel med officiella licenser så kan det potentiellt kliva om EA", säger han.