I takt med att spelens grafik blir allt mer visuellt avancerade har fotolägen, eller "photo modes" på engelska, blivit allt vanligare.
Utvecklingen har gått snabbt. 2014, när "Infamous: Second son" släpptes med fotoläge var skaparna Sucker Punch något av pionjärer. Nu är det snarare ovanligt att grafiskt avancerade spel saknar funktionen.
Mängder med spelare delar med sig av sina bilder på nätet, internationella fototävlingar inom fältet har börjat dyka upp och spel använder inte sällan möjligheten att ta bilder som en del av marknadsföringen.
"Det är fantastiskt"
Dmytro Sjevtjenko, som arbetar på Ubisoft Kiev, var en av dem som tog fram fotoläget till förstapersonsskjutaren "Far cry 5" 2018. Fotoläget släpptes som ett tillägg i en så kallad patch.
– Det var något nytt och intressant då. Det fanns inte så många spel med fotolägen och var inte så vanligt i branschen.
Vad som gjorde att spelet passade bra var bland annat en stor öppen värld, med för den tiden vacker grafik. Omkring sju-tio personer jobbade med tillägget ett par månader. Ett fotoläge innebär normalt sett att spelet pausas, och spelaren kan röra kameran fritt, ställa in exponering, bländare och slutare och ibland kontrollera ljus, addera filter och liknande.
– När det sedan släpptes var hela gruppen chockad över hur det användes. Även om vi försökte att föreställa oss så kunde vi inte ana. Folk är så kreativa, det är fantastiskt, säger Sjevtjenko.
Blommor från ovan
Fawzi Mesmar jobbar på en övergripande avdelning på speljätten. Han konstaterar att skaparna numera tar fotolägen i beaktande redan tidigt i utvecklingen, och berättar att blommorna på ett fält i den historiska actiontiteln "Assassin's creed odyssey" är arrangerade i företagets logotyp, något man bara ser om man som spelare lyfter kameran högt upp i luften i fotoläget.
– Det är nästan som att spelaren och utvecklarna gör en "hive five", och uppmuntrar spelare att utforska mer med fotolägena.
Han ser det som att spelares kreativitet släpps loss med fotolägen.
– Det används av många olika typer av spelare. Det finns de som är konstnärliga, vissa som gillar de sociala aspekterna – som vill dela sina upplevelser – och vissa som bara vill göra knasiga saker – eller se delar av spelet som man inte hade tänkt.
De knyter an till den typ av gemenskap kring spel som frodas på sociala medier som Twitch och Discord och forum som Reddit.
– Fotolägen hjälper spelarna att ta skärmbilder på sätt som inte ens vi kan föreställa oss, det berikar den gemenskapen.
Fotolägena blir dessutom mer avancerade, och när förra årets "Far cry 6" släpptes hade Kievkontoret byggt in system som låter fotografen ta kontroll över partikeleffekter, ljuskällor och "klistermärken".
Sjevtjenko har svårt att se att något spel skulle släppas utan fotoläge.
– Det är en sådan fantastisk funktion som låter folk använda sin kreativitet, säger han.
"Fler spelade spelet"
Det är inte bara spel med enorma budgetar som klämmer in fotolägen. När svenska Thunderful arbetade med sitt "The gunk" lyckades man inte få med ett vid släppet, till chefsprogrammeraren Jarl Larssons förtret.
– När vi såg att spelet började ta form, och hur fint det blev, så kände jag att det här var ett perfekt spel för ett "photo mode". Jag tycker själv att det är väldigt kul att använda dem i andra spel, berättar han.
Men när skaparna såg att spelare lade ut egna bilder efter släppet, så bestämde de sig för att göra ett försök. På ungefär en månad byggde regissören Ulf Hartelius och Jarl Larsson ett fotoläge som släpptes i en uppdatering.
– Det gjorde att det var betydligt fler som tog bilder, och det var många som uttryckte mycket uppskattning, säger Hartelius.
– Det är väldigt kul att följa, för det dyker fortfarande upp nya bilder. Det finns några väldigt hängivna fotografer som fortfarande startar "The gunk" ibland och tar lite bilder, säger Larsson.
Fotoläget blev omskrivet på Xbox blogg, och skaparna tror att det, i och med att bilder spridits på spelet, har gjort att fler fått upp ögonen för titeln.
– Jag vet att många kommenterade bilderna och blev nyfikna. Jag har tyvärr inte sett några siffror, men jag är övertygad om att det i sin tur gjorde att fler spelade spelet, säger Hartelius.