Gerda är namnet på spelets huvudperson, en ung sjuksköterska med en tysk, och en dansk förälder, som bor i den danska byn Tinglev, inte långt från tyska gränsen under andra världskrigets slutskede.
Inspirationen kom från regissören Hans Von Knut Skovfogeds morföräldrar, som hjälpte den danska motståndsrörelsen under andra världskriget utan att själva delta i våldsamheterna.
– Så jag tänkte: Kan vi inte göra ett spel om någon som är fast i en svår situation, som försöker att göra det bättre i stället för att lösa problemen genom att döda alla runt omkring dem? säger han.
Olika grupperingar
Det är långt ifrån Normandies och Stalingrads slagfält. Men även om Tinglev är ointressant på ytan, likt Midsomer i brittiska tv-världen, bubblar mycket dramatik därunder.
– Hela idén är att visa en ny vinkel, båda av andra världskriget generellt och hur civila påverkas under en konflikt, säger Von Knut Skovfoged.
Gerda är lite mer modern än sin omgivning, förklarar Shalev Moran, designansvarig.
– Men hon är inte heller en supermoralisk, superprogressiv hjälte som vi ibland stöter på. Hon har sina egna problem, hon är lite av en perfektionist som vill göra alla nöjda.
Det använder skaparna för att utmana spelarna. När kriget ställer saker på sin spets tvingas man kanske att välja sida.
– Om hon inte kan rädda alla, vem väljer hon?
Gerda måste hantera byns olika grupperingar – de fyra stora är motståndsrörelsen, ockupanterna, och övriga danskar och tyskar. Därtill stöter hon på personer som rör sig däremellan, som banditer och svartabörshandlare
– Berättelsen utspelas under några dagar. Spelaren kastas in snabbt i händelserna. Gerda måste snabbt reagera och röra sig mellan fraktionerna. Det är ett drama som utvecklas till en thriller, säger Moran.
Poängdilemma
Rent spelmässigt går Gerda runt i byn och dess omgivning, plockar upp föremål och pratar med andra rollfigurer. Spelaren samlar förtroende, som påverkar hennes inflytande och bemötande hos grupperingar och personer. Dessa poäng kan sedan användas i olika situationer. Ibland avgör slumpen händelseutvecklingen.
– Det ska inte vara en maktfantasi. Det är ett svårt spel, vi ville säkerställa att spelare inte upplever att de blir starkare och bättre hela tiden. Spelaren är alltid utmanad – vill du spara dina poäng men förlora viktiga händelsemässiga intriger, eller använda dem nu och inte ha dem senare? säger Moran.
– Vi vill ha några tillfällen i spelet där spelaren tvekar med pekaren över valen och undrar vilket alternativ den ska välja, säger Shalev Moran.
Utifrån hur spelaren agerar påverkas ödet för omkring 12–15 figurer i spelet, och det finns några olika möjliga slut. Tanken är att det ska locka till omspelningar. Spelet i sig är ungefär sju timmar långt.
– Vi förstår att vi och våra spelare inte nödvändigtvis har tid att spela 20, 40, 60 timmar. Vi har försökt att inte använda tiden till utfyllnad. Vi har gjort ett spel där vi kommer till poängen rätt snabbt, säger Hans Von Knut Skovfoged.
Shalev Moran fyller i:
– Vi gör spel för vuxna, där vi respekterar inte bara spelarens intellekt, utan även dennes tid.