"God of war" och "Elden ring" vinnare vid TGA

The Game Awards bjöd på den vanliga mixen av spelnyheter, reklam och priser. Storspelen "God of war: Ragnarök" och "Elden ring" blev de stora vinnarna, medan de blågula hoppen blev utan.

"Elden ring" vann det mest prestigefyllda priset vid årets upplaga av The Game Awards. Pressbild.

"Elden ring" vann det mest prestigefyllda priset vid årets upplaga av The Game Awards. Pressbild.

Foto: Bandai Namco/TT

Spel2022-12-09 03:16

Svenska kompositörsduon Two Feathers fick nöja sig med en nominering för musiken till "Metal: Hellsinger", där priset för bästa musik kneps av Bear McCreary "God of war".

Det blev inte heller något pris för Paradox strategispel "Victoria 3".

Josef Fares, som tog emot priset för årets spel förra året, fick i alla fall dela ut galans finaste pris på plats i Los Angeles, som gick till japanska actionrollspelet "Elden ring".

– Vi har mött så många motgångar medan vi utvecklat det här spelet. Så jag är verkligen lättad. Det är kanske inte rätt sak att säga det här när jag tar emot året spel. Men jag har bestämt mig för att skriva ännu mer intressanta spel än det här, sade Hidetaka Miyazaki när han tog emot statyetten.

Pacino prisutdelare

Dubbla upplagor av skådespelarna till rollfigurerna Joel och Ellie i "The last of us" äntrade scenen för att dela ut priset till bästa actionspel. Troy Baker och Ashley Johnson från spelens värld liksom Pedro Pascal och Bella Ramsey från den kommande tv-serien gav i kör priset till "Bayonetta 3".

På plats var även skådespelaren Al Pacino, som delade ut huvudgalans första pris.

– Jag spelar inte så mycket spel, men jag har tillbringat mycket tid att titta på när mina barn gör det, sade han och tillade att han är imponerad över vad han sett, framför allt när det gäller skådespelarprestationerna:

– Som skådespelare har jag lärt mig att oavsett om man står på scen eller framför en kamera, eller i en studio, så är det grundläggande att vi alla försöker att berätta en historia, sade skådespelaren innan han delade ut priset för bästa skådespelarinsats till Christopher Judge för rollen som krigsguden Kratos i "God of war: Ragnarök".

Kattspel prisades

"God of war: Ragnarök" som ledde nomineringslistan med tio nomineringar, fick priser för bland annat bästa tillgänglighet, bästa actionäventyr och bästa berättelse.

"Elden ring" fick förutom galans finaste spel även priset för bästa regi och bästa art direction, medan kattspelet "Stray" tog hem två indiepriser.

Postapokalyptiska "Horizon forbidden west" och medeltida råttdramat "A plague tale: Requiem", som båda var nominerade till flera priser, fick dock lämna galan utan statyetter

Fakta: Nomineringar och priser i urval

Vinnare:

Årets spel: "Elden ring"

Bästa regi: "Elden ring"

Årets mobilspel: "Marvel snap"

Bästa skådespeleri: Christopher Judge, "God of war: Ragnarök"

Bästa berättelse: "God of war: Ragnarök".

Bästa actionspel: "Bayonetta 3"

Bästa musik: Bear McCreary, "God of war: Ragnarök"

Bästa indiespel: "Stray"


Fakta: The Game Awards

The Game Awards är en gala som årligen prisar framstående spel och personer inom spelvärlden, och innehåller även framträdanden, spelnyheter och reklam.

Årets upplaga av The Game Awards sändes den 9 december med Geoff Keighley som värd.

Nomineringarna har valts av 100 medieföretag och andra influerare, som sedan tillsammans med allmänheten utser vinnare.

"God of war: Ragnarök" ledde nomineringslistan med tio nomineringar, följt av "Elden ring" och "Horizon forbidden west" (sju vardera), "Stray" (sex), och "A plague tale: Requiem" (fem).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!