Att ge sig in i "Scarlet nexus" vÀrld utan tidigare erfarenhet av de tecknade eller animerade japanska konstformen kan vara en utmaning. Utan nÄgon djupare förklaring kastas spelaren in i en vÀrld av hjÀrnkrafter, mÀrkliga fiender och huvudpersonerna Yuito och Kasane, som gÄr med i en slags insatsstyrka för att bekÀmpa hotet.
Titeln riktar sig "speciellt mot dem som gillar strider med unika figurer som har specialkrafter, eller dem som gillar berÀttelser dÀr huvudrollfiguren har ett förutbestÀmt öde att vÀxa upp, mogna och överkomma svÄrigheter med sina allierade", sÀger producenten Keita Iizuka i en mejlintervju med TT.
Tankekraft och nÀrstrid
Spelets berÀttelse i stort kretsar kring de speciella hjÀrnkrafterna som gör det möjligt för mÀnniskorna i futuristiska New Himuka att kommunicera och kontrollera maskiner med tankekraft.
HjÀrnkrafterna Àr ocksÄ centrala i striderna, dÀr man bland annat kan slunga föremÄl mot fienderna, för att sedan följa upp med nÀrstridsattacker.
"Efter mÄnga försök och förÀndringar sÄ tror jag att vi lyckats Ästadkomma en smidig kombination av vapen och telekinesi i stridssystemet", sÀger Kenji Anabuki.
Udda fiender
Fiendedesignen Àr minst sagt speciell. Varelserna kallas "De andra" och kan exempelvis bestÄ av ett par högklacksförsedda ben, en svans, korsett och blommor.
Tanken var att skapa nÄgot som kÀnns som att det inte hör hemma hÀr, enligt skaparna.
"Designen Àr en blandning av organiska och ickeorganiska material, som djursvansar, mÀnskliga armar, valv och vattenbehÄllare. Vanligtvis sÄ passar de hÀr inte sÄ bra ihop, sÄ genom att sÀtta ihop dem i ett spel sÄ representerar det den mÄngfald vi ville uttrycka", sÀger Kenji Anabuki.
Om "Scarlet nexus" vÀrld och figurer kommer att leva vidare Àr oklart.
"Jag hoppas att den hÀr fascinerande 'hjÀrn-punk'-vÀrlden och berÀttelsen om folk med krafter kommer att slÀppas i andra former och avnjutas av mÄnga fler mÀnniskor över hela vÀrlden", sÀger Keita Iizuka.